Objavljen je prvi Zbornik Odsjeka za povijest umjetnosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Splitu, naslovljen 'Povijest umjetnosti kao otvoreni projekt', s podnaslovom 'Koncepti, projekti i oblici tumačenja likovnih i vizualnih umjetnosti'. Riječ je o tiskanom i on-line izdanju na hrvatskom i engleskom jeziku. Urednica izdanja je Silva Kalčić.
Riječ je o tiskanom i on-line izdanju na hrvatskom i engleskom jeziku, objavljenom uz financijsku potporu Ministarstva znanosti i obrazovanja RH te Filozofskog fakulteta u Splitu, ujedno izdavača ovog Zbornika.
Urednica ovog izdanja (opsega 472 stranica, formata 165 x 230 mm) je Silva Kalčić, a oblikovao ga je Nikola Križanac. Prijevod na engleski potpisuje Marina Schumann.
Godine 2020. Odsjek za povijest umjetnosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Splitu obilježio je petnaestu obljetnicu svojeg postojanja, s osnutkom Filozofskog fakulteta na temeljima Visoke učiteljske škole i Odjela za humanističke znanosti kao tada nove sastavnice Sveučilišta u Splitu, utemeljenoga 1974. godine. U razmjerno kratkom, ali produktivnom razdoblju od petnaest godina, svoj su doprinos studiju povijesti umjetnosti u Splitu dali brojni nastavnici, istraživači i znanstvenici iz ovoga i srodnih humanističkih, kao i drugih srodnih područja znanosti, na dodiplomskom, diplomskom i poslijediplomskom sveučilišnom (doktorskom) studiju Humanističke znanosti (modul Povijest umjetnosti). Tim povodom objavljen je ovaj zbornik znanstvenih i stručnih tekstova kolegica/kolega i suradnica/suradnika našeg Odsjeka.
Zbornik je dostupan on-line na poveznici
https://www.academia.edu/
Riječ urednice Silve Kalčić
Želja nam je bila, naime, ovu veliku obljetnicu obilježiti prigodnom publikacijom - pregledom ključnih radova, odnosno specifičnih područja bavljenja i istraživanja svih dosadašnjih suradnika i nastavnika Odsjeka za povijest umjetnosti Filozofskog fakulteta u Splitu. Kao krovnu temu zbornika izabrali smo „Povijest umjetnosti kao otvoreni projekt“, s podnaslovom „Koncepti, projekti i oblici tumačenja likovnih i vizualnih umjetnosti“. Naši suradnici, s obzirom na inter- i multidisciplinarnu koncepciju studija, djeluju u polju povijesti umjetnosti, ali i drugih znanstvenih polja i grana u području humanističkih (arheologija, filozofija, povijest, kulturna antropologija), ali i društvenih (odnos umjetnosti i društva te umjetnosti i politike koristeći znanstvene alate sociologije i politologije), informacijskih (muzeologija) i tehničkih znanosti (arhitektura, urbanizam, tehnološki aspekt likovnih i vizualnih umjetnosti, arhitekture i dizajna), kao i umjetničkih područja. Pritom su postavili novu paradigmu unutar specifične teme ili napisali povijest jednog dijela proširenog područja povijesti umjetnosti danas, odnosno pridonijeli pisanju nacionalne povijesti umjetnosti i povijesnog razvoja povijesti umjetnosti.
Za dizajn naslovne stranice korištena je fotografija site-specific rada Viktora Popovića (kustos: Dalibor Prančević) na pročelju postmoderne zgrade Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Splitu (u bivšoj upravnoj zgradi tvrtke Brodomerkur na Poljičkoj cesti, na broju 35), a riječ je o citatu iz splitskog GUP-a.
Sadržaj
Nova istraživanja spomenika
>Ivana Prijatelj Pavičić
Prilog poznavanju baroknog oltara u crkvi sv. Ante iz crkve-pećine sv. Ante Opata u šibenskom Kanalu sv. Ante
>Tatjana Mićević Đurić
Kopija i original (problem kopija ikona u zbirci ikona Mostarsko-duvanjske biskupije)
>Željko Peković i Kristina Babić
Arhiv graditelja Marina Marasovića - izvor za rekonstrukciju kronologije gradnje i opremanja crkve Presvetog Otkupitelja kod Otavica
Marin Marasović Archive as a Source for Reconstructing the Chronology of the Construction and Furnishing of the Church of the Holy Redeemer near Otavice
>Tine Germ
Emblems by Master Grahovar in the
Album of the Ljubljana Noble Society of St Dismas: Imitation, Adaptation, Originality
Povijest povijesti umjetnosti i muzeološke teme
>Jovita Pristovšek
Rewriting the History of Colonialism by the Colonizers: Who Colonized Whom?
>Marina Gržinić
The Occidental Museum and its Neo-Orientalized “Other”
>Barbara Vujanović
Izložba i njezino oblikovanje u funkciji transfera znanja. Primjeri izložaba Muzeja Ivana Meštrovića
>Anđelko Mihanović
Povijest povijesti umjetnosti u Hrvatskoj na primjeru pisanja o Ivanu Meštroviću: opis, analiza, interpretacija implikacija
>Ivana Čapeta Rakić
Za jedno warburgovsko čitanje Dalmatinčevih skulptura - metodološka vježba -
Moderna i suvremena arhitektura
>Laura Vojnović
Kamilo Tončić i njegova djela
>Karla Čudina
Arhitektura Vojtjeha Delfina: modernost, eksperimentalnost I efemernost
>Gabrijela Matić
Arhitektura sakralnih građevina Splita izgrađenih nakon 1990. godine
Suvremena umjetnost
>Mirela Ramljak Purgar
Apstraktno slikarstvo u “drugom mediju”: pozicije Tanje Škrgatić i Gordane Bralić
>Igor Loinjak
Institucija likovne kritike danas
>Suzana Marjanić
Ritual i izvedba skulpturalnog performansa
>Dragana Modrić
Radnički štrajk u umjetničkoj reprezentaciji Igora Grubića
>Roberta Skočić Strikoman
Odnos osobne i kolektivne memorije u umjetničkom opusu Neli Ružić
Likovne i vizualne umjetnosti - metodologija i kurikulum
>Dario Vuger
Znanost kao metoda u umjetničkom radu - četiri paradigme Dora Derado Giljanović
Mogućnosti i ograničenja praktične primjene Kurikuluma nastavnog predmeta Likovna umjetnost (2020.) i reperkusije za visoko obrazovanje
>Ana Torlak i Snježana Dimzov
Kvantitativno istraživanje tema diplomskih i završnih radova na Odsjeku za povijest umjetnosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Splitu
>Silva Kalčić
Radionica likovne kritike: Kako pisati o suvremenoj umjetnosti - u 2020. pod nazivom pisati o gradu
Svibanj 2024.