Brojni hrvatski i europski filmski stručnjaci okupili su se ovih dana u Opatiji na radionici CEE Animation Workshop, a u srijedu i četvrtak na Otvorenim danima pridružilo im se dvadesetak hrvatskih kolega, predstavnika industrije animacije.
vrijeme: 31.07.2024. -
mjesto: Opatija
CEE Animation Workshop jednogodišnji je program za razvoj projekata i unapređenje vještina producenata, namijenjen profesionalcima - producentima animiranih projekata i njihovim kreativnim timovima. Organizira ga platforma CEE Animation, posvećena promociji i razvoju animacije i talenata Srednje i Istočne Europe.
Ravnatelj HAVC-a Chris Marcich rekao je da su radionice poput ove bitne svim filmašima, osobito animatorima koji rjeđe imaju priliku usporediti prakse, prenijeti drugima ideje, učiti jedni od drugih, ali i stvarati partnerstva koja ubuduće mogu rezultirati koprodukcijama.
"Imali smo priliku čuti i o iskustvima u američkoj animaciji, što je zanimljivo jer u ovom dijelu Europe nemamo toliko resursa i ljudi, odnosno luksuz da na jednom projektu imamo, primjerice, osmero pomoćnika montažera", napomenuo je.
S obzirom na dugu tradiciju u animaciji, ali i brojne uspješnice Marcich vjeruje da hrvatska animacija ima dobru budućnost i privlači ljude koji bi radili koprodukcije, dok im HAVC kroz program poticaja Filming in Croatia nudi iste uvjete kao i igranim filmovima.
O aktualnim trendovima, izazovima i prilikama u kontekstu hrvatske animacije u srijedu se razgovaralo na okruglom stolu o hrvatskoj animaciji, na kojemu su sudjelovali Draško Ivezić (Adriatic Animation), Vanja Andrijević (Bonobo Studio) i Ornela Čop (Animafest Zagreb, Hrvatska).
"Hrvatska animacija stoji dobro u smislu nezavisnih kratkih filmova, ali bi moglo biti puno bolje što se tiče same industrije. Mogli bismo imati više komercijalnih projekata ili televizijskih serija, no izostaje potpora televizija, ponajprije HRT-a, a onda i drugih,", ustvrdio je Ivezić.
Smatra kako nam nedostaje i educiranog kadra, jer se ne radi dovoljno na specijalizaciji unutar animacije pa je teško sastaviti ekipu koja bi obuhvatila sva zanimanja potrebna za snimanje animiranog filma.
Kao redatelj, animator i producent Ivezić godinama radi u Hrvatskoj i i inozemstvu, no zbog boljih uvjeta preselio je u Francusku. "Da ovdje imamo uhodanu industriju i da znam s kime mogu raditi možda i ne bih odlazio", napomenuo je.
"U Francuskoj je sve profesionalnije. Tamo si animatori mogu osigurati egzistenciju, dok su kod nas ispod razine radničke klase i preživljavaju od projekta do projekta", istaknuo je.
Parker: Animirani film mora imati dobar scenarij
Program radionice vode renomirani producenti i savjetnici za scenarije, a njezino opatijsko izdanje okupilo je 12 timova.
Voditelj jednog od njih je i Phil Parker, koj je radio je na C4, BBC-u i u studiju Aardman, među ostalim, na projektima "Wallace and Gromit: Velika povrtna zavjera" i "Djed Pras" Terryja Prachetta.
"Sa svojim timom radim na scenariju što je najslabija strana europskih produkcija koje često nemaju dovoljno novaca za razvoj scenarija ili pristup piscima", napomenuo je.
Po njegovim riječima, postoje tri tipa europske animacije, Britanci imaju pristup američkom novcu i distribuciji, što prati i nekoliko francuskih kompanija, skandinavske i njemačke imaju novaca za koprodukcije srednjeproračunskih projekata, a onda je tu ostatak Europe koje imaju manje sredstava, gdje je i Hrvatska, pa je fokus na kratkom filmu.
"Ipak svi bi trebali više raditi na scenariju sa zanimljivim zapletima. Publika se može diviti ljepoti animacije, ali na kraju to je film i mora imati zanimljiv scenarij", naglasio je.
"Hrvatska ima potencijal i sve dok će ih pratiti mehanizmi financijske potpore bit će jednako dobri kao i bilo tko drugi u svijetu", zaključio je Parker.
Masterclass predavanja o svojim iskustvima s montažom animiranog filma, koji je važan iako manje razvikan segment u realizaciji animiranog filma, održali su Iva Kraljević i William Steinberg. U četvrtak će se još održati radionica njemačkog stručnjaka Ulricha Michela, odvjetnika specijaliziranog za medijaciju, zakone o medijima i pitanja intelektualnog vlasništva koji će kroz interaktivnu radionicu održati predavanje o umijeću (filmskog) pregovaranja.
Njemačka savjetnica i trenerica komunikacijskih i prezentacijskih vještina Katrin Nandelstadt na radionici o javnom pitchingu će podijeliti dugogodišnja iskustva na tu temu stečena u medijima (Deutsche Welle, WDR, ZDF).
Radionicu u Opatiji organizirali su Društvo slovenskog animiranog filma, CEE Animation, Udruga slovenskih producenta animiranog filma, Udruga poljskih producenta animiranog filma, uz potporu programa Kreativna Europa - MEDIA, HAVC-a i slovenskog Ministarstva javne uprave.
Izvor: Hina