Povodom nedavnog odlaska istaknutog hrvatskog slikara i grafičara Munira Vejzovića (Doboj, 29. siječnja 1945. - Zagreb, 29. rujna 2024.), Nacionalni muzej moderne umjetnosti u Zagrebu, u Galeriji Josip Račić od 5. prosinca 2024. do 5. siječnja 2025., kao simbolički oproštaj od umjetnika organizira malu komornu izložbu „U sjećanje na Munirove pastorale ili na svijet od jučer“.
vrijeme: 05.12.2024. - 05.01.2025.
mjesto: Zagreb
Autorica i kustosica izložbe Iva Körbler u predgovoru izložbe pojašnjava kako je opus Munira Vejzovića zapamćen kao jedan od posebnijih slikarskih i crtačkih svjetova u modernoj hrvatskoj umjetnosti. „Na tragu velikog vala odavanja hommage- a značajnim europskim umjetnicima 20. stoljeća, ovaj je umjetnik izgradio rukopis koji možda - bez obzira na sav njegov vitalizam, hedonizam, raskoš motiva i boje - pomalo pesimistično ukazuje na činjenicu kako su vrhunci europske umjetnosti i civilizacije prošli i kako danas još možemo živjeti samo na njihovim fragmentima, sjećanjima, ili krhotinama. No opet, u tom okretanju prema prošlosti, slikar je formirao specifičan stil i motive koji funkcioniraju bezvremeno, bez obzira na slikarske trendove i mijene. Kada svodimo nečiji opus na nekoliko bitnih odrednica ili lajtmotiva, ili kada tragamo za radovima u kojima se najpotpunije iskazuje umjetnikov svjetonazor i senzibilitet, tada se unutar opusa Munira Vejzovića možemo odmaknuti od njegovih reprezentativnih, velikih slikarskih kompozicija i okrenuti se bogatoj grafičkoj ostavštini, u kojoj se krije ključ njegove riznice motiva i tema. Serije monotipija, od kojih su neke tiskane kao samostalni grafički listovi, druge unutar grafičkih mapa ili bibliofilskih izdanja, za Munira su bile prostor osobne slobode, gdje je prenosio esenciju vlastitog umjetničkog i slikarskog manifesta. Mali formati monotipija - od kojih, jasno, niti jedna nije identična - u tolikoj su mjeri napunjeni živom, vibrantnom energijom, s vrlo pažljivo razrađenim rasporedom motiva u kompoziciji, da možemo ustvrditi kako su mnoge monotipije bile predloškom za kasnije slikarske kompozicije većih i velikih formata. Neke od monotipija korištene su za plakate izložbi 'Pastorala' u galerijama Račić i Schira, u periodu kad je Munirov rad na ovim grafičkim otiscima bio najintenzivniji: između 1986. i 1988. godine, i kada su čvrsto postavljeni horizonti njegovog slikarstva“.
Svi radovi za ovu izložbu posuđeni su iz Zbirke Biškupić.
Izložba je realizirana uz potporu Ministarstva kulture i medija RH i Orbico Grupe.
Reprodukcija /
Image Kavana II /
Café II, 1988., monotipija, 49x59,7 cm / 49,5x65,2 cm, signatura dlk: Monotype, ds: Kavana, ddk: M. Vejzović / monotype, 49x59.7 cm /
49.5x65.2 cm, signature in graphite pencil lower left corner: Monotype, bottom centre: Café, lower right corner: M. Vejzović./ Iz Zbirke Biškupić
/ From the Biškupić Collection
Foto /
Photo: Goran Vranić © Nacionalni muzej moderne umjetnosti /
National Museum of Modern Art, Zagreb, 2024.