U zagrebačkoj Galeriji Nova, u utorak, 8. studenoga, u 19 sati, održat će se predavanje španjolskog likovnog kritičara, pisca i neovisnog kustosa Peioa Aguirrea na temu 'Povijesnost forme: studija slučaja'.
vrijeme: 08.11.2011. 19,00
mjesto: Zagreb; Galerija Nova, Teslina 7
Predavanje nudi prikaz onoga što se u novijim teorijskim debatama naziva 'perifernim', 'folklornim', 'lokalnim' ili 'singularnim' modernostima. Fokusirajući se na povijest baskijskog modernizma, prezentacija želi ponuditi presjek, uz pojam 'povijesnosti' kao glavnu os. Pod povijesnošću se podrazumijeva i kolektivnost kao naslijeđe ili povijesni razvoj zasnovan na generacijskim kontinuitetima i diskontinuitetima. U našoj studiji slučaja, ta povijesnost forme otpočela je pedesetih i šezdesetih godina prošlog stoljeća, s pojavom nove generacije umjetnika i utemeljenjem skupine GAUR (Danas na baskijskome), pri čemu se posebno isticao Jorge Oteiza.
Afirmacijom apstrakcije kao univerzalnog jezika, i pod jakim utjecajem moderne ideje 'kolektivnog projekta', ta vrsta modernizma uspostavila se kao način posredovanja između povijesnih sila i njegovih društvenih, ekonomskih i povijesnih uvjeta u Baskiji i u Španjolskoj. Forma i ideologija postale su dva dijalektički isprepletena pojma, na primjer u pojmu državnosti, utjelovljenom u formi mnogih ideologija , to jest u formalnim procesima kao nataloženom sadržaju koji nose vlastite ideološke poruke. Otad su mnoga pitanja povezana s formom, uključujući formalizam i njegova višestruka značenja, bila omiljena tema umjetničke prakse. Predavanje nastoji ponuditi neke suvremene primjere koji razmatraju naslijeđe u našem postmodernom vremenu, koje se nalazi u radu umjetnika kao što su Txomin Badiola, Ibon Aranberri, Asier Mendizabal i Xabier Salaberria.
Peio Aguirre je likovni kritičar, pisac i neovisni kustos koji radi u Donostia-San Sebastianu, u Baskiji, u Španjolskoj. Od 2000. do 2005. bio je kodirektor nezavisne kustoske platforme D. A. E. Donostiako Arte Ekinbideak. Kurirao je i izložbe Slike s druge strane (CAAM, Kanarski otoci), Arheologije budućnosti (Sala rekalde, Bilbao), Asier Mendizabal (MACBA, Barcelona) i bio je jedan od urednika knjige The Great Method (CASCO Ured za umjetnost, dizajn i teoriju, Utrecht). Objavljivao je u A Prior Magazine, Afterall, časopisima e-flux, Exit Express i novinama grupe Chtodelat?, te u drugim časopisima i novinama, a pisao je i tekstove o umjetnicima kao što su Ibon Aranberri, Jon Mikel Euba, Annika Erikson, Liam Gillick, Susan Philipsz, Apolonija Šušteršič, Asier Mendizabal, Wendelien van Oldenborgh i drugi. Trenutačno radi na opsežnom pregledu rada Nestora Basterretxeaa.