izložba, predstavljanje

Puste riječi Ivane Pegan Baće u Galeriji Otok


vrijeme: 17.02.2017. 19:00
mjesto: Galerija Otok, Lazareti, Dubrovnik
organizator: Art radionica Lazareti

 U petak 17. veljače u 19 sati u Galeriji Otok bit će predstavljena nova knjiga umjetnika (artist-book) u izdanju Art radionice Lazareti 'Puste riječi' Ivane Pegan Baće.
Tom će prilikom autorica u prostoru Galerije Otok postaviti instalaciju – audio ambijent Puste riječi koji će se moći posjetiti do 1. ožujka 2017. svakog radnog dana od 11 do 19 sati.
 
Autorska knjiga Puste riječi (2016., izdavač - Art radionica Lazareti, Dubrovnik, 116 str.) Ivane Pegan Baće proizlazi iz njezinoga opusa započetog 2014. godine u kojem se bavi riječima na način da ih povezuje sa zvukom i tako kreira audio radove, kao i one vizualne. Unutar knjige ona navodi riječi i kadrove zapisane praznine koju uviđa u zbilji posredstvom fotoaparata. Tekst je ispisan na pisaćoj mašini preko indigo papira i ima obrnuti prikaz zabilježen prije njega u bjelini slike / stranice. Sama riječ je odraz koji se izrađuje u plavoj tinti na neutralnoj bijeloj podlozi. Ispisi sadrže u sebi spokoj i mir nekih već utihnulih perioda čovjekovog rada i stvaranja. Boja je simbol ne – materijalnosti i označava kontemplativni kod pisma. Fotografije koje se izmjenjuju s tekstom ukazuju na detalje i krupne kadrove pojavnog svijeta koji je ogoljen od bilo koje suvišnosti.
Knjiga započinje njemačkim riječima: beginne mich, beschriebe mich itd. One se pojavljuju isprva usamljene, dok nakon par stranica dolazi do umnožavanja materije / sadržaja kompozicije. Pegan Baće nepravilno postavlja motiv poput kiše šifri u formi slova / riječi. Ti zapisi na starome stroju za pisanje sadrže i nose u sebi mir manualnog rada. On ima svoj zvuk te posjeduje duboku tišinu koja je slika nepostojanja vremena. Najveće poglavlje knjige također polazi od ponavljanja riječi mene koja se uvijek postavlja u poziciju diptiha: obrazloži mene, obuhvatit mene, nadoknadi mene, istroši mene, razori mene, shvati mene, učvrsti mene, koncipiraj mene itd. Riječi su ugravirane / umetnute u papir u liniji koja kontinuira i odvojene su točkama kao vizualnim simbolima totaliteta. Neprekidnost se deskriptira. Suodnos u tekstu se ostvaruje kao odraz mišljenja ali se on i poništava, dokida se bilo koji mogući smisao. Odmak - u ništa - je prisutan u cjelini i raslojava se u dva segmenta: pisani i vizualni jezik mnogih diskursa. Polaritet umjetnine jest onaj dualizam koji tvori cjelinu u čovjekovom postojanju. Omogućava se prestajanje bilo kojeg subjektivnog i individualnog koda. On se prevodi u opći / univerzalni.
Nakon oštroumnog poništavanja sebe u filozofskom motivu riječi / teksta / točke rad prelazi u vizualno djelo koje u kadru sadrži nebo promatrano ponad krova betonske građevine. Uočava se u nizu i monokromnost ogoljene prostorije kojom se podcrtava iščeznuće od svega sadržajnog u zbilji. Ide se kroz tekst dalje i dolazi se do slike praznih stolova kafane na kojima su pepeljare od stakla, gledaju se kadrovi zamagljenog tv – stilla dok prikazuje prolaznika s kišobranom snimljenog javnom kamerom na kamenoj ulici itd. Ponovo tekst koji se giba u svom pravilnom ritmu, u niti koja je bez kraja i početka. Autorica prekida taj dio / sloj rada prizorom magle koja sivilom i bjelinom zaklanja brdo Srđ dok se u prednjem planu vidi fragment palače Sponza u povijesnoj jezgri Dubrovnika. Gibanje ide kroz obrnuti zrcalni prikaz teksta, tekst i kadrove u kojima je sadržajnost svedena na asketski minimalni izričaj. Ono se ne prekida, postoji / traje u odmaku. Takav proces rukopisa podrazumijeva metafizičko rastvaranje prema vidljivim rubovima apsoluta.
Na kraju se pojavljuje riječ mene na talijanskom jeziku. Navedene oznake su posložene / ispisane / upisane / uslikane po sredini papira te tvore heterogenu cjelinu koja ima svoj okrenuti prizor prije sebe same: annularmi, ascoltami, disegnami, emmanami, evocami, mordimi itd. Fotografija koju Pegan Baće postavlja na kraj knjige odnosi se na svjetlo koje dopire na morski val koji je tek u fragmentu vidljiv uz sam rub kadra. Ona označava u predmetnom / pojavnom svijetu - postojanje kao prazninu i obratno, te je vizualna oznaka spoznaje istine.
Misliteljica / stvarateljica izriče dualni motiv u formi procesa koji se odvija u mirnom ritmu na nekoliko razina. On je dio trajnog / vječnog i na njega ukazuju praznine svijeta koje se vide / čitaju u kadrovima i riječima. Taj slobodni bez - granični teritorij je motiv i područje knjige Puste riječi.
Petra Golušić
 

(L.V., 16.02.2017)



http://www.forum.tm/vijesti/cekate-animator-kulture-koji-je-odgojio-generacije-teslasa-i-koncarevaca-i-jos-uspjesnoOčito je prioritet betonizacija, umjesto humanizacije prostora - See more at: http://www.forum.tm/vijesti/ocito-je-prioritet-betonizacija-umjesto-humanizacije-prostora-1954#sthash.5VEPunem.dpuf
Očito je prioritet betonizacija, umjesto humanizacije prostora - See more at: http://www.forum.tm/vijesti/ocito-je-prioritet-betonizacija-umjesto-humanizacije-prostora-1954#sthash.5VEPunem.dpuf
Očito je prioritet betonizacija, umjesto humanizacije prostora - See more at: http://www.forum.tm/vijesti/ocito-je-prioritet-betonizacija-umjesto-humanizacije-prostora-1954#sthash.5VEPunem.dpuf
Očito je prioritet betonizacija, umjesto humanizacije prostora - See more at: http://www.forum.tm/vijesti/ocito-je-prioritet-betonizacija-umjesto-humanizacije-prostora-1954#sthash.5VEPunem.dpu