izložba

'(ne)vidljivi tragovi jedne povijesti' u Galeriji Praktika


vrijeme: 20.03.2017. - 24.03.2017.
mjesto: Split; Galerija Praktika

Danas, 20. ožujka, u 20 sati, u Galeriji Praktika splitskog Doma mladih, otvara se skupna izložba '(ne)vidljivi tragovi jedne povijesti' u produkciji kolektiva queerANarchive. Izložba se može razgledati do 24. ožujka.

Promišljajući procese dokumentiranja i arhiviranja memorije ovo vizualno istraživanje, kojem je usmena povijest gej muškaraca samo polazna točka, propituje (ne)mogućnosti stvaranja vizualnih dokumenata kao nosioca memorije.
Moguće je da se svaki arhiv temelji na katastrofi (ili prijetnji istom), zalažući se protiv propasti koju ne može zaustaviti.
Hal Foster, An Archival Impulse, 2004.

Polazeći od prethodnog umjetničkog istraživanja kolektiva Međuprostori [pederluka] koje se bavilo praksama svakodnevice muškaraca koji danas traže seks s drugim muškarcima unutar urbanog tkiva grada, umjetničko istraživanje koje je kolektiv provodio u 2016. godini, vremenski odlazi korak u nazad, zalazi u područje memorije, memorije onih muškaraca koji su u ne tako davnoj prošlosti, ali u drugačijim društvenim okolnostima i na drugim mjestima, svoju identitetsku samorealizaciju ostvarivali u intimnom i romantičnom društvu s drugim muškarcima. Potreba za bilježenjem njihovog sjećanja, za stvaranjem alternativnog arhiva, proizašla je iz jednog neodređenog osjećaja gubitka, gubitka koji je kroz ovo istraživanje prepoznat kao propust  kulturne memorije da integrira memoriju drugog i drugačijeg.

Vremenski okvir istraživanja određen je dekriminalizacijom homoseksualnosti, koja se u Hrvatskoj događa 1977. godine kao posljedica ustavnih promjena iz 1974. godine  s jedne strane te ratnim devedesetim godinama koje u odnosu na liberalizaciju jugoslavenskog društva nakon 1974. godine donose korak unazad i označavaju početak novog vala netrpeljivosti prema seksualnim manjinama, kao i manjinama uopće, ali i vode do suvremenog aktivizma u dvijetisućitim godinama. U tom vremenskom okviru gej zajednica imala priliku formirati rijetke i tek prividno sigurne niše identitetske realizacije neopterećene zakonskim okvirima koje su tema ovog istraživanja.

Promišljajući procese dokumentiranja i arhiviranja memorije, ovo vizualno istraživanje, kojem je usmena povijest samo polazna točka, propituje (ne)mogućnosti stvaranja vizualnih dokumenata kao nosioca memorije, a u tome se oslanja na tehnike arhiva koje Derrida, pozivajući se na Freuda, definira kao repeticiju, reprodukciju i/ili reinterpretaciju (Jacques Derrida, Archive Fever: A Freudian Impression, 1996.). Tražeći istinu ono memoriji daje sliku, svjesno svih iskrivljenja koje ponavljanja mogu donijeti. Štoviše, upravo na temelju tih iskrivljenja propituje (ne)mogućnosti slike kao dokumenta. Slijedeći tragove koje otvara usmena povijest, kroz ovo istraživanje nastali su ciklusi fotografija i video zapisa koji informaciju stavljaju pred oči gledatelja. Oni ne pokušavaju sakriti poziciju autora, njegovu imaginaciju iz koje slika nastaje, niti vremenski odmak u kojem vizualizacija nastaje u odnosu na čistu memoriju koja na kraju često ostaje skrivena ili izgubljena unutar medija. To s jedne strane odražava samu nemogućnost medija da memoriju prenese u čistu i jasnu informaciju ili da postane dokument, a s druge pak strane prenosi ambivalentnost praksi koje su se odvijale između oprečnih polova vidljivosti i nevidljivosti, prisustva i odsustva a koje je diktirao princip diskrecije. Upravo taj odmak od jasne slike visoke kvalitete upućuje na kritičko promišljanje objektivnosti prikaza realnosti u slici, bilo sadašnjice bilo prošlosti, te ukazuje na nerazdvojnu vezu između estetike i politike.

queerIZLOŽBE redovni su program kolektiva queerANarchive koji doprinosi formiranju queer diskursa u gradu Splitu. Izložbeni program kombinacija je vlastite umjetničke produkcije i gostovanja. queerANarchive kolektiv je za razvoj, istraživanje i propitivanje queer kulture koji djeluje od 2010. godine. U vrijeme normalizacije LGBT zajednice te retradicionalizacije društva koje se odvijaju na uštrb različitostima kolektiv se bavi se partikularnostima queer kulture. Kolektiv je član Platforme Doma mladih u Splitu. Na međunarodnom nivou sudjelovao je u programima Queer Art Lab SpaceID Madrid (2013.). Activist in Residence u Visbyju u Švedskoj (2014.), međunarodnom projektu Young Queer Europe (2015.-2016.) te Unstraight Museum Conference, Stockholm, Švedska (2016.).

(M.K., 20.03.2017)



http://www.forum.tm/vijesti/cekate-animator-kulture-koji-je-odgojio-generacije-teslasa-i-koncarevaca-i-jos-uspjesnoOčito je prioritet betonizacija, umjesto humanizacije prostora - See more at: http://www.forum.tm/vijesti/ocito-je-prioritet-betonizacija-umjesto-humanizacije-prostora-1954#sthash.5VEPunem.dpuf
Očito je prioritet betonizacija, umjesto humanizacije prostora - See more at: http://www.forum.tm/vijesti/ocito-je-prioritet-betonizacija-umjesto-humanizacije-prostora-1954#sthash.5VEPunem.dpuf
Očito je prioritet betonizacija, umjesto humanizacije prostora - See more at: http://www.forum.tm/vijesti/ocito-je-prioritet-betonizacija-umjesto-humanizacije-prostora-1954#sthash.5VEPunem.dpuf
Očito je prioritet betonizacija, umjesto humanizacije prostora - See more at: http://www.forum.tm/vijesti/ocito-je-prioritet-betonizacija-umjesto-humanizacije-prostora-1954#sthash.5VEPunem.dpu