Preskočite na glavni sadržaj

Rubne prakse feminističke umjetnosti – primjer: Tajči Čekada ili protiv dihotomije 'čisto i opasno'

Novi program Galerije Prozori 'Rubne prakse feminističke umjetnosti – primjer: lokalna scena' otvara se razgovorom s multimedijalnom umjetnicom Tajči Čekadom te video projekcijom njezinih performansa, 9. rujna, od 19 sati.
vrijeme: 09.09.2019. 19 h
mjesto: Zagreb; Galerija Prozori, Knjižnica S. S. Kranjčevića, Zapoljska 1
url: https://www.facebook.com/Galerija-Prozori-163929313783977/
O društveno-angažiranim radovima, antimodnim performansima kao i o posebnom odnosu prema životinjama, odnosno kako ih antrozoologija određuje ne-ljudima, ne-ljudskim životinjama, s umjetnicom će razgovarati kulturna antropologinja Suzana Marjanić. Razgovor ćemo otvoriti umjetničinim najnovijim radom – veslačkim, morskim performansom Ukazanje Majke Božje (Velika Gospa, 2019, Kantrida – Morski prasac, Rijeka).


Video snimke performansa moći će se pogledati u Galeriji Prozori do 14. 9.2019.


Tajči Čekada
djeluje na području kostimografije, dizajna i oblikovanja odjeće, umjetnosti performansa, fotografije i videa. Radom započinje 2003. u prostorima tadašnjega Kluba Palach u Rijeci. Godine 2006. u suradnji s tvrtkom M.M.C. pokreće ciklus modnih manifestacija pod nazivom Modne novosti. U periodu od 2004. do 2013. aktivno sudjeluje u radu MMC-a i Galerije O.K. često u osmišljavanju zajedničkih projekata u suradnji s brojnim umjetnicima, osobito na području umjetnosti performansa.


Od početka rada redovno ostvaruje i razne angažirane, konceptualne i/ili avangardne kolekcije koje uglavnom predstavlja na nekonvencionalnim modnim performansima i lokacijama.


Dizajnira i izrađuje kostime za brojne koncertne nastupe i potrebe snimanja spotova raznih glazbenih skupina i samostalnih izvođača, za igrane filmove, brojne kazališne i plesne predstave.


U novije vrijeme ostvaruje i niz fotografskih projekata, iako je performans, odnosno videoperformans posljednjih godina primarno područje njezina djelovanja. Kao što je napisala povjesničarka umjetnosti Gordana Trajković u povodu nedavne umjetničine izložbe u Puli (HUIU, 2019) – "Tajči Čekada upire prstom u srž problema, utrljava sol na „rane čovječanstva“ i sasvim sigurno stoji među onom grupom ljudi na ulici koja se usudi vikati 'Car je gol!'".


Izlagala je na brojnim skupnim i samostalnim izložbama u zemlji i inozemstvu.


O projektu:


U niši rubnih praksi feminističke umjetnosti program Galerije Prozori u izlagačkoj godini 2019/2020. ugostit će sljedećih sedam umjetnica: Milijana Babić, Tajči Čekada, Maja Kovač i Marina Petković Liker (reminiscencija na feminističku scenu ATTACK!-a devedesetih), Martina Križanić, Xena L. Županić i Vlasta Delimar.


Niz razgovora s navedenim umjetnicama razmotrit će domaću feminističku scenu – njezine rubne prakse kojima navedene umjetnice multimedijski prožimaju umjetničke i aktivističke strategije. I dok se Tajči Čekada i Martina Križanić jednim dijelom svoje prakse pozicioniraju u antimodnim performansima (Martina Križanić transponirajući u lokalni kontekst i japansku Harajuku subkulturnu scenu, a Tajči Čekada izvedbeno podcrtavajući i ključna zooetička i bioetička pitanja), Xena L. Županić djeluje u kontekstu vokoperformansa kao rubnom žanru, tanke crvene linije između glazbe i umjetnosti performansa. Milijana Babić u kontekstu artivističkih (termin Alda Milohnića) strategija na rubu između umjetnosti i aktivizma medijski je prepoznata projektom, triptih-izložbom Zdravo Marijo, milosti puna (2016) koja je strukturirana kao demaskiranje teokracije. Nadalje, Maja Kovač i Marina Petković Liker, među ostalim, podsjetit će nas na devedesete i bivšu scenu ATTACK!-a kada su djelovale u feminističkoj trupi Not your bitch! (1996–1998), čije su osnivačice Maja Kovač, Sanja Hrenar i Marina Petković Liker, da bi im se 1997. godine pridružila i Anica Tomić. Razgovore o rubnim praksama feminističke umjetnosti zaokružit ćemo s doajenkom umjetnosti performansa – Vlastom Delimar koja negira upisivanje vlastitih radova u kôdove feminizma pa tako i feminističkoga performansa, za razliku od druge naše doajenke feminističke umjetnosti – Sanje Iveković koja svojim radovima pozicionira feministički politički aktivizam, odnosno u svojoj umjetnosti ostvaruje prožimanje feminističke teorije i političkoga aktivizma.


Autorice programa: Irena Bekić i Suzana Marjanić