izložba

József Rippl – Rónai, Prvi majstor mađarskoga modernog slikarstva


vrijeme: 20.4.2018.
mjesto: Zagreb, Moderna galerija

Moderna galerija u travnju i svibnju 2018. priređuje izložbu 'József Rippl – Rónai, Prvi majstor mađarskoga modernog slikarstva'.  

Izložba u autorskoj koncepciji Melinde Géger, Jánosa Horvátha i ravnateljice Moderne galerije Biserke Rauter-Plančić, realizirana je u suradnji s Rippl-Rónai muzejem iz Kaposvára i predstavit će osamdesetak antologijskih umjetnikovih djela, uljanih slika i pastela iz fundusa toga muzeja.  

Svečano otvorenje izložbe bit će upriličeno 20. travnja u 12 sati, a izložba će se moći pogledati do 13. svibnja 2018.

'Jedna od izuzetnih ličnosti veoma bogate mađarske kulture slikarstva jest József Rippl-Rónai. Njegovo djelovanje obilježava razmeđe dvaju razdoblja i otvara novo poglavlje, a odlikuje ga eksperimentalni, pronalazački duh koji teži k novim stilovima. Plodonosno je stvarao u slikarstvu, grafici i primijenjenoj umjetnosti. Njegov je život priča o karijeri vrijedna pretakanja u roman. Nakon što je iz provincijskoga gradića odsječenog od svijeta dospio u prijestolnicu umjetnosti, njegov uspon prate brojne pustolovine i korjeniti obrati. Vrhunac svog pariškog slikarstva doživio je u posljednjem desetljeću XIX. stoljeća; ponajviše je bio cijenjen među umjetnicima francuske secesije. Njegove su slike postavljene kao nagrada budućim naraštajima u stalnim postavima Musée d'Orsay u Parizu i Art Institute of Chicago.
József Rippl-Rónai proveo je trinaest godina u Parizu. Godine 1902. nakon povratka kući hrabro se sukobio sa državno poduprtom akademskom umjetnosti. Izdržavši nemilosrdnu kritiku i ignoriranje državnih tijela, još se sredinom života izborio za priznanje moderne umjetnosti u Ugarskoj, odnosno Mađarskoj. Nakon mnogih godina oskudice vodio je uspješan i sretan život, koji se odvijao u njegovu domu, očuvanom i danas u voljenom mu rodnom gradu Kaposváru. Muzej grada vječnim je spomenom odao počast svome slavnom sinu time što je u njegovu nekadašnjem domu, u Róma villa (Vili Rim) sakupio i svima omogućio upoznavanje s njegovim umjetničkim djelima i osobnim relikvijama.
Postaje umjetničke karijere Józsefa Rippl-Rónaija obilježavaju i promjenu umjetničke faze. Svaka nova postaja znači drugi dom, drugačije radne uvjete u kojima se skriva nov umjetnički zadatak, izazov i nova muza. No gradovi Kaposvár – München – Pariz te iznova Kaposvár i Budimpešta nisu puke postaje nekog putujućeg umjetnika, nego su to raskrižja, odabiri, koji odlučuju o ozbiljnim, sudbinskim pitanjima. Uspješne odluke zasigurno su bile činitelji koji su ga gotovo strelovito vodili prema usponu i uspjesima. O značaju njegova utjecaja govori činjenica da je bio uzor mladim naraštajima umjetnika koji su stupili na scenu nakon njega. Izradio je most između mađarskog slikarstva i Pariza kojime je likovna umjetnost imala mogućnost sustići Europu. Kroz postaje u nastavku možemo pratiti i upoznati slikarove stilske faze. (...) ' (János Horváth)

Djela Józsefa Rippl – Rónaija , jednog od najznačajnijih mađarskih umjetnika iz razdoblja likovne moderne, uvrštena su i na izložbu Beyond Klimt – New Horizons in Central Europe u bečkom Belvedereu. Na istoj izložbi izložena su i djela hrvatskih likovnih velikana Milivoja Uzelca, Autoportret pred barom, 1923., i Vilka Gecana, Cinik, 1921., iz fundusa zagrebačke Moderne galerije.

Opširnije