smotra, revija

Predstava "Rad Borosane na sebi"


vrijeme: 23.05.2003. - 24.05.2003.21.30 h
mjesto: Polukružna dvorana Teatra &TD, Savska 25, Zagreb
organizator: Teatar &td i Udruga za scenske umjetnosti Kasica

Predstava "Rad Borosane na sebi" zamišljena je kao multimedijalna monodrama ili jednostavnije rečeno dramsko-plesni mjuzikl koji povezuje suvremenu i poslovnu ženu, u ovom slučaju dramsku umjetnicu, u propitivanju vlastitih mogućnosti osobnog spram vanjskog svijeta...
Autor i izvođač: NINA VIOLIĆ Skladatelj: IVAN MARUŠIĆ - KLIF Interakcija multimedije: IVAN MARUŠIĆ - KLIF Vizualni identitet: MAGDALENA PEDERIN Kostimograf: DIJANA MURIĆ - ŠIZI Oblikovanje svjetla: MILJENKO BENGEZ Video rad "Samo ti sanjaj": SERGEJ GRGURIĆ i ANTONIO CAVALLINI Producent: ZDENKA GOLD Asistent produkcije: ANA GRGURIĆ Projekt je realiziran u suradnji s Teatrom &TD Početna ideja je parodija tzv. kazališno-dramskog izričaja kroz prizmu glavne i jedine glumice koja bezuspješno pokušava režirati sebe unutar zadanih okvira koje je već odavno prezrela. Osim osnovne potrebe da se ironizira vlastito postojanje na sceni, u toku rada pojavila se potreba za ironizacijom fetišizma, feminizma, te inih ženskih izama, opterećenja i apriornih stavova. Lajt motiv ove predstave dolazi iz fetišizma prema nogama i stopalima, kao okrutnoj povijesti čije tragove nalazimo i u suvremenom svijetu, kao i iz bezazlenog i vedrog sakupljanja i obožavanja cipela. Kako potreba predstave "Rad Borosane na sebi" proizlazi iz ljubavi prema nonsenseu, besmislici, zdravoj, duhovitoj gluposti, tako je autentična hrvatska cipela Borosana poslužila kao najtočniji odabir glavne junakinje našeg doba. Osim glazbe i animacije kaleidoskopsku dramaturgiju tvori i video rad "Samo ti sanjaj", u trajanju od pet minuta, u kojem podsvijest obijesne autorice isplivava na površinu u obliku sna o nenadmašnoj slavi i planetarnom uspjehu predstave "Rad Borosane na sebi". Predstava je u cijelosti vođena putem računala na koje su spojeni senzori uklopljeni u scenografiju koje glumica pritišće nogom tokom predstave, te na taj način sama bira scenoslijed. U budućnosti te predstave moguće je da će i publika imati tu mogućnost odabira, no za sada publika može senzorima ugrađenim u šuškalice pokretati na platnu velike žene hrvatskog glumišta (Anu Karić, Maru Kohn, Mani Gotovac, Natašu Lušetić, Mirnu Žagar, Ici Boban i druge) u ritmu muzike za ples... Iz hrvatskog tiska o predstavi "Rad Borosane na sebi": Teatarski izazovi Borosane "Rad Borosane na sebi" multimedijalna je avantura auto-predstavljanja i autokomentara vlastitog scenskog istraživanja Nine Violić... Ona u međuprostoru povezuje osobne i javne istupe, te čini teatar mjestom traganja za drugačijim izrazom. Stoga se, upravo tom željom da u potrošeno okružje našeg teatra zamorenog produciranjem istoga ili sličnoga upiše različitost i osobnost, projekt Nine Violić izdvaja iz umorne i za vaninstitucionalne scenske pokušaje već dugo nespremne hrvatske kazališne realnosti." Dubravka Vrgoč, Vjesnik, 29. 4. 2002. Duhoviti i provokativni multimedijalni scenski esej "Ukratko rečeno, "Rad Borosane na sebi" provokativna je i zanimljiva predstava; predstava koja je u kontekstu hrvatskog glumišta neobična i nesvakidašnja barem u onoj mjeri u kojoj je to i njena autorica." Hrvoje Ivanković, Jutarnji list, 29. 4. 2002. Glumica s cipelicama "Nina Violić s mjerom se koristila tehničkim pomagalima i najveća vrijednost ove predstave upravo je njezina prirodnost u glumi i sposobnost da saobraća sa publikom... Partnera je pronašla u tehničkim pomagalima i u publici, s kojom postupa nježno i vješto." Želimir Ciglar, Večernji list, travanj, 2002. Nadpostolarka Borosana "Ovom predstavom Nina Violić otvara jedan autonomni izvedbeni prostor, čija je moć, uza sve dramaturške nedostatke, estetski neprocjenjiva. Pozdravljam ne samo njezinu zdravu potrebu eksperimenta, nego i početak artikulacije vlastitog, prodornog i relevantnog scenskog glasa kazališne umjetnice Nine Violić." Nataša Govedić, Novi list, 2. 5. 2002. Kazališna čarolija Nine Violić u zagrebačkom Teatru &td "...glumačka i režijska priredba Nine Violić "Rad Borosane na sebi" ...najbolja je predstava koju sam vidio posljednjih nekoliko sezona u Hrvatskoj. Sve čitatelje kojima su moji tekstovi zanimljivi na bilo koji način iskreno pozivam da je odu pogledati... Na kraju, sve glumice koje Nina voli prošetale su videozidom. S kojeg je upravo sišla glavna glumica." Tomislav Čadež, Globus, 3. 5. 2002. Predstava je u tjedniku Globus proglašena za najbolji kazališni događaj 2002. godine.