Preskočite na glavni sadržaj

Arhitektura i pop kultura - Ikonografija grada

Predavanje s temom 'Ikonografija grada u hrvatskom slikarstvu u prvoj polovini XX. stoljeća' održat će se u srijedu, 13. travnja, u 19 sati, u Društvu arhitekata Zagreba. Predavnje će održati Željko Marciuš, autor istoimene izložbe.
 
vrijeme: 13.04.2011. u 19 sati
mjesto: Zagreb, DAZ, Trg bana Josipa Jelačića 3/I
url: http://www.d-a-z.hr
Izložba  Ikonografija grada u hrvatskom slikarstvu u prvoj polovini XX. stoljeća  plod je znanstvenih istraživanja poduzetih u okviru poslijediplomskog studija (tema doktorata)  istoimenog naziva. Rezultati tih istraživanja oživjeli su u multimedijalnoj interdisciplinarnoj izložbi. Upotrebom ikonografske metode prvi puta se u Hrvatskoj interpretirao motiv grada u hrvatskom slikarstvu, crtežu, grafici, plakatima, fotografijama i interdisciplinarno: povijesti, književnosti i filmu.
 
Publici je bilo predstavljeno preko 200 djela s motivima grada iz prve polovine XX. stoljeća: od ulica i trgova, interijera, socijalne tematike – centra i periferije, zabave i sporta, erotike grada, arhitekture i izgradnje grada. Ti gradski prizori tipološki su i kronološki organizirani i postavljeni te analizirani u katalogu, reprezentativnom  dokumentu izložbe. U tom ozračju  predstavljeni su najznačajniji autori hrvatske moderne od münchenskog kruga s početka stoljeća do umjetnosti soc. realizma (od Račića, Kraljevića, Steinera, Praške četvorice i Zemlje, avangardnog Seisslea, do ranog Motike, Kopača, Šimunovića, i K. I Ž. Hegdušića, ranog Price, Rašice i mnogih drugih…), te mnogo rjeđe izlaganih autora (primjerice, Leović, Glumac, Filakovac,  Venucci, Makanec, S.K. Tajčević, Rein…).
 
Nadalje interdisciplinarnom metodom povezala se likovnost s filmovima iz tog razdoblja koji su projicirani na izložbi (primjerice, njemački ekspresionistički film koji obrađuje temu grada i drugi urbani citati iz povijesti stranog filma od Metropolisa do Simfonije velegrada, Čovjeka s filmskom kamerom, Ljudi Nedjeljom i drugih…).
 
Potom su važne i zorno prikazane usporedbe s književnošću tog razdoblja (Krleža, Šimić, Donadini, Majer, Nehajev, Döblin, Freud i drugi…). Citati tih književnih veduta su kao verbo-vizualna poruka jednakopravno predstavljeni u interakciji s likovnim djelima. Takvim multimedijalnim pristupom interpretirao se duh bremenite epohe prve polovice XX. stoljeća s motivom grada i velegrada, a posredno potvrdila modernost našeg slikarstva upotrebom ikonografske metode, kroz temu, sadržaj, stil i značenje, te potvrditi urbanitet naših gradova tog vremena: Zagreb, Rijeka, Osijek i Split u komparaciji s europskim gradovima koje su hrvatski slikari također slikali: Pariz, Beč, Prag, Berlin, München Dresden i drugi.
 
Izložba je cilj uspostaviti oblikovnu  razliku između slikarske vedute i modernih ikonografski relevantnih prizora grada koji su osnovna tema ove izložbe što su sve najvažnije vrijednosne značajke ove fascinantne izložbe. O cijelom složenom multimedijalnom projektu uz vizualno prezentaciju cijele izložbe, i predstavljanje koautora (Tonko Maroević, Vanja Babić, Milivoj Zenić; postav Ante Rašić) i suradnika.