izložba

Ananta Martine Mezak


vrijeme: 25.05.2004. - 04.06.2004.19 sati
mjesto: Zagreb, Galerija PM / HDLU, Trg žrtava fašizma bb
organizator: HDLU / Galerija Proširenih medija

U zagrebačkoj Galeriji Proširenih medija/HDLU, u utorak 25. svibnja o.g. u 19 sati otvara se izložba Martine Mezak pod nazivom Ananta. Izložba ostaje otvorena do 4. lipnja.

Dok je tehnoestetika avangarde veličala utopijsku viziju progresa novog industrijskog društva, tehnoestetika neoavangardi ostvarivala se kroz laboratorijske uvjete, u želji za sintezom znanosti i umjetnosti. U svojem posljednjem stadiju tehnoestetika ne podrazumijeva više ekskluzivnu autonomnu kontemplaciju u sferama «visoke» umjetnosti – u žudnji za iscjeljujućom ekstazom, pristup tehnologiji sve češće se odvija pomoću sredstava masovne kulture.
Suvremeni načini preživljavanja u postindustrijskom dobu stvorili su klimu fragmentiranih vizura. Sposobnosti sagledavanja povezanosti između uzroka i posljedica postali su suvišan napor od kojega se lako odustaje ugodnim prepuštanjem smjeni brzih senzacija. Autentični dodir sa stvarnošću, u istoj mjeri kao i s duhovnošću, onečišćen medijskim posredovanjima, kao da i više nije moguć. Rijetki pojedinci, oni koji ne zaziru od tehnologije, ali je nisu skloni niti suviše glorificirati, ipak, još uvijek vjeruju u intuitivne duhovne pomake koji bi se trebali događati paralelno s njezinim razvojem, kako bi se moglo preživjeti.

Mitološki naziv ambijenta Ananta označava kozmičku zmiju koja grize svoj rep i u njega ubrizgava otrov, čvrsto stegnuvši osnovicu svijeta. Osnovica ili središte ideja je apsolutnog koje je sve i/ili ništa . Praznina, rupa kao u doslovnom, arhitektonskom smislu, ili pak nevidljiva koncentracija energije u simboličkom smislu. Ophodom se spiralno širi simboličko tijelo zmije-vremena sa svojom materijalnom dijalektikom života i smrti, stvaranjem vremena iz njega samog. Tehno-spiritualni ambijent Martine Mezak dijelom je site specific budući da u sadržaj uključuje prostornu, arhitektonsku strukturu. Dijelom je scenografija za događaj bez zbivanja, odnosno simbolički nagovještaj nevidljivog neprekidnog događanja o kojemu zaronjeni u svoje mikrokozmose najčešće ne razmišljamo. U težnji za cjelovitim spiritualnim doživljajem, auditivni dio instalacije ima posebnu važnost. Goa-trance, jedna od brojnih inačica tehna, dvostrukim frekvencijama alfa i teta valova utječe na mozak različitim vibracijama. Brzi ritam alfa valova podržava oduševljenje, dok melodije teta valova aktiviraju rad nesvjesnih tokova. Sintetki elektronski zvukovi miješaju se s tradicionalnim zvukom australskog digeridoo-a, koji još od predhistorije djeluje na sličnom principu, uz veliku brzinu alfa valova kombinirana je i velika dubina zvuka. «Oboje bude duboku emocionalnost i svjesnost o čovječnosti, elektronska muzika programirano i strojno, a digeridoo iskonski, i na razini kolektivne svijesti.» (Martina Mezak) Elektronski generirana glazba koja kružno putuje prostorom, dok se u mraku provlačimo kroz golemu fluorescentnu spiralu, prati protok vode, naglašavajući metaforiku neprekidnog kružnog trajanja.

Većina mladih umjetnika groteskno reprezentira zagađeni okoliš u kojem smo prisiljeni opstati, sa svim posljedicama širenja virusa globalne kulture. S njima paralelno bujaju šarene alternative sa svojim specifičnim kulturama, nudeći nove metode življenja. Hipiji nikad nisu izumrli- pretvorili su se u zippije. Suvremeni «alternativci» skloni kompiliranju svakojakih duhovnih znanja vjeruju u energiju koja nije samo pokretač tehnološkog napretka nego i ljudskog, ukoliko prihvatimo činjenicu da smo i sami njezinim akumulatorima, provodnicima i emiterima.

Iva R. Janković


Iz životopisa…
MARTINA MEZAK: 1973. rođena u Zagrebu. Završila Akademiju likovnih umjetnosti u Zagrebu.
Samostalne izložbe: Galerija SC, Zagreb,2002. / Galerija Močvara (s Ivom Pasarić), Zagreb, 2003. / Artcaffe, Ivanićgrad, 2003.
Skupne izložbe: 36. zagrebački salon, HDLU, Zagreb, 2001. / Gradsko Poglavarstvo, Zagreb, 2001. /Galerija Media Nox, Maribor, 2002. /Galerija Močvara, 2004. / 27. salon mladih, Zagreb, 2004.