predstavljanje

Prema plavoj ptici Mauricea Maeterlincka


vrijeme: 25.05.2004. - 25.05.2004.19.30 sati
mjesto: Zagreb, Knjižara Tamaris, Trg bana Jelačića 3
organizator: Knjižara Tamaris; N design

25. ovoga mjeseca s početkom u 19.30 sati u zagrebačkoj knjižari Tamaris održat će se promocija i potpisivanje knjige "Prema Plavoj ptici Mauricea Maeterlincka", autorice Melite Kraus. Knjigu će predstaviti autorica te povjesničarka umjetnosti Nada Vrkljan – Križić.

MELITA KRAUS
Prema plavoj ptici Mauricea Maeterlincka
Grafičko oblikovanje: Jagoš Kalezić
Nakladnik: N design, Bjelovar 2004.

Kao što je to bio slučaj s knjigom «Što bi ljubav učinila» Melite Kraus i Tine Gatalice, koja je izašla 2003. godine na temu priča Hansa Christiana Andersena koje su nadživjele sve mijene vremena i još uvijek nas mogu nadahnuti svojom toplinom, humanošću i svojim vječnim istinama, sličnu inspiraciju umjetnica je našla i kod Mauricea Maeterlincka i njegovog fantastičnog igrokaza Plava ptica. Ovdje se ipak radi o bitno drugačijem djelu, slavnog belgijskog simbolističkog pjesnika (Gent, 1862. - Nica, 1949.) koji se posebno proslavio svojom poezijom i esejima, te simbolističkim teatrom. 1911. godine za svoje je iznimno djelo dobio i Nobelovu nagradu. Sam Maeterlinck u svojim će esejima naglašavati apsolutnu važnost simbola, te je jednom čak ustvrdio: «Ako nema simbola nema ni umjetničkog djela.» ... «Simbol je snaga prirode i ljudski duh se ne može oduprijeti njegovim zakonima...» - «on je na neki način podsvjestan i nalazi se u onom nesvjesnom pjesnika, te će se slobodno od njegove volje kretati u uzvišenim sferama daleko iznad njegove misli...».
U duhu takvih čvrstih uvjerenja u snagu simbola, nastala je i ova fantastična priča, duboko uronjena u uzvišene sfere suptilnih religioznih osjećaja i vjere u mogućnost spasa pomoću ljubavi i dobrote, ali koja u pojedinim svojim dijelovima izaziva vrlo kontroverzne osjećaje natopljene strahom i nelagodom. Ona je sva satkana od simbola osnovnih ljudskih mana i vrlina, te vilinskih čuda i snoviđenja - gdje je sve moguće, pa i život prije i poslije života, posvećena upornom traganju za duševnom srećom, za čime i Melita Kraus traga cijelim svojim slikarskim opusom. Stoga je ona u ovom djelu i pronašla sebi pravu srodnu dušu.
«Veliko je u malome», kaže autorica u svom uvodu, a ljepota otkrivanja životnih tajni nalazi se u samom putu, a ne u cilju. Putovanje kroz život opisano kroz simbole koji prikazuju pojedine postaje na tom putu, srž su cijele priče, a Melita Kraus ih prepričava i potom sažimlje na vrlo nadahnut način u svojoj likovnoj interpretaciji na ilustracijama, potpuno u skladu s vlastitim uvjerenjem, vrlo sličnim Maeterlinckovom, «da je cijela umjetnost simbolistička» i posvećena sjedinjavanju elemenata stvarnog kojima se umjetnik koristi, sa višim duhovnim sferama kojima teži u svom nastojanju da pronikne u tajnu života.
«Interpretacija `Plave ptice` kao simbola sreće nije mi se nikako uklopila u moju viziju djela», napisala mi je. «Napokon sam shvatila da je poanta upravo u tome da je `Plava ptica` ono što čovjek želi da u tom trenutku bude. I kao što je život nalik impresionističkoj slici katedrale, ja sam ta koja unosi svjetlost u svoj život. `Plava ptica` napokon pobjegne, jer je ljepota u putu, a ne u cilju.»
U dvostrukosti igre između stvarnog i nestvarnog, između sna i jave, nastaje ova priča i slika koja ju ilustrira, koja je simbolistička i duboko emocionalna, koja elemente stvarnosti preoblikuje u vlastito prenošenje misli i osjećaja nadahnutih pričom. Slikarstvo Melite Kraus općenito je takvo. Ona svojim slikama i inače uvijek nastoji materijalizirati san i osjećaje, služeći se pritom suptilnim simbolima stanja svijesti i duše. Stoga njene slike i ovdje zrače nekim čudesnim moćima u težnji da nas navedu da zavirimo u vlastitu dušu ne bi li tamo pronašli svoja skrovita, već zaboravljena područja topline i osjećajnosti.
Cijela oprema knjige dosljedno odiše romantičarskim ugođajem, te podsjeća na neke stare spise na pergameni sa sličicama ekspresivne, vanvremenske, sugestivne i maštovite stilizacije, koje ostavljaju dovoljno mjesta da potaknu dalje razvijanje ove fantastične vizije i njihovo nastavljanje i nadograđivanje u mašti čitaoca, pa i onih mlađih koji još znaju sanjati na vlastitom putu odgonetanja tajni života.
Nada Vrkljan-Križić, povjesničarka umjetnosti


Iz životopisa autorice…

MELITA KRAUS rođena je 1954. godine u Bjelovaru. Srednjoškolska je profesorica. Od 1990. godine intezivno se bavi slikanjem. Sudjelovala je na mnogim uglednim izložbama u Hrvatskoj, Francuskoj, Njemačkoj i Nizozemskoj. U posljednje dvije godine bavi se slikanjem i pisnjem knjiga za djecu. Slikovnice «Priče o maloj gusjenici Lahorki» i »Ovčica Agneza» postigle su velik uspjeh među čitateljima.

Publikacije:
2003. - Autorske slikovnice «Priča o maloj gusjenici Lahorki»; «Ovčica Agneza», Biblioteka
Dječje slovo, Zagreb
2003. - Ilustracije u knjizi «Što bi ljubav učinila» na temu Andersenovih bajki, Nova knjiga
Rast, Zagreb
2004. - Autorska knjiga «Prema plavoj ptici Mauricea Maeterlincka», N design, Bjelovar
2004. - Članstvo u Hrvatskom društvu književnika za djecu i mlade (od 30. 03. 2004.)

Ovdje predstavljamo njezin novi projekt, autorsku viziju čuvene Maeterlinckove drame «Plava ptica».

Maeterlinck Maurice (1862-1949) belgijski je književnik. U prvim je pjesmama blizak simbolistima, kasnije prilazi spiritualizmu i misticizmu. Pisao je drame od kojih su najpoznatije «Pelleas i Melisanda» te «Plava ptica», koja govori o vječnoj čovjekovoj potrazi za srećom. Godine 1911. dobio je Nobelovu nagradu za književnost.