Preskočite na glavni sadržaj

'U ime novca' premijerno u 'Gavelli'

'U ime novca' premijerno u 'Gavelli'
Drama 'U ime novca' suvremene ruske dramatičarke i novinarke Viktorije Nikiforove, u čijem je središtu novac kao osovina oko koje se vrti život modernoga pripadnika srednje klase, premijerno će biti izvedena u subotu, 11. svibnja, u zagrebačkome Gradskom dramskom kazalištu 'Gavella', u režiji Dražena Ferenčine.
vrijeme: 11.05.2013. 19,30 h
mjesto: Zagreb, GDK Gavella, Frankopanska 8-10
url: http://www.gavella.hr

"Riječ je o dramskome prvijencu ruske novinarke Nikiforove, napisanome 2005. i praizvedenome 2006. u Moskvi, nakon čega je igrao po kazalištima diljem Rusije ali i u svijetu, a ovo je njegovo prvo uprizorenje u Hrvatskoj kojim se ujedno Nikiforova po prvi put predstavlja domaćoj publici", kazao je danas za Hinu uoči pokazne probe za novinare Ferenčina.

Za tekst se zainteresirao nakon što je za njega čuo od ravnatelja drame splitskoga HNK-a Jasena Boke, koji ga je imao prilike vidjeti prije nekoliko godina u Moskvi. Kako je riječ o izuzetno aktualnoj temi koja je svima bitna odlučio ga je predložiti za svoj sljedeći projekt ravnatelju Gavelle Darku Staziću.

Predstava čiji je naslov u originalu "Skriveni troškovi", govori o tome kako se moderni čovjek opterećuje materijalnim vrijednostima ne nalazeći vremena za one duhovne, postupno postajući rob onome što je prvotno doživljavao kao svoj spas. "Problem nastaje kad taj novac koji isprva donosi olakšanje i poticaj počinje određivati cijeli naš život te postaje opterećenje i usud", pojašnjava Ferenčina.

"Svijetom upravljaju financijski tokovi novčane mase, a ono što se događa malim ljudima samo je usputni rezultat toga. Tim novčanim masama mi trebamo samo zato da bismo vraćali dugove i plaćali kamate, nikad ne znajući kada smo na nuli, budući da se uvijek pojave neki skriveni troškovi koje plaćamo živcima, dušom pa i životom izgubljenim između rata kredita", kazao je Ferenčina. Njemu to nije prva suradnja s Gavellom u kojoj je dosad postavio Eltonov "Popcorn", Berkoffov "Kvetch" i Špišićeve "Crne oči", od kojih su posljednje dvije predstave još uvijek na repertoaru toga kazališta.

U dramskoj adaptaciji dramskoga pisca i Gavellina kućnog dramaturga Dubravka Mihanovića priča je prebačena iz svijeta Moskve 2006. u svijet Zagreba danas, u kojemu se sve vrti oko novca, i gdje bez brižljivo pripremljene računice nije moguće ni zatrudnjeti, ni roditi, ni umrijeti, ni zaposliti se, ni dati otkaz, ni kupiti stan, ni biti u intimnom odnosu.

Ferenčina ističe kako se za kontekstualiziranje priče u zagrebačko okruženje odlučio zbog velike količine konkretnih brojki kojima se barata u komadu a čije bi preračunavanje nepotrebno opteretilo domaću publiku. "Inače nisam pobornik toga pristupa a tema je vrlo aktualna i bez toga i sva su bitna mjesta zapravo univerzalna", kazao je.

U kontekstu suvremenog hrvatskog trenutka Nikiforovini likovi postali su tako Vlado, Lea, Željka, Kazimir, Amanda, Ksenija, Zdenko i Pio, koji žive u Zagrebu, "gradu u kojemu građane gutaju veliki krediti, gdje im ne daju da se usele u stanove koje su pošteno platili i gdje se na njihov račun bogate drugi".

Njih igraju Hrvoje Klobučar, Dijana Vidušin, Ksenija Pajić, Ranko Zidarić, Ivana Roščić, Ana Kvrgić, Dražen Kühn i Nenad Cvetko, a glumačku ekipu još čine Perica Martinović kao Doktorica i Pero Kvrgić koji se pojavljuje u ulozi Isusa.

Želeći prikazati kakvi smo postali i kamo nas je dovela vjera u ono što običavamo nazivati "liberalnim kapitalizmom", Nikiforova je stvorila društveno angažiranu komediju čiji su akteri o novcu ovisni i dugovima opterećeni pripadnici srednje klase. Novac postaje njihov opsesivno-kompulsivni poremećaj, njihova molitva i san, spasenje i put u slobodu, no u stvarnosti, on je njihova najgora noćna mora.

Prijevod potpisuje Irena Lukšić, scenografi su Dražen Ferenčina i Marita Ćopo, koja je i kostimografkinja, autor glazbe je Mate Matišić a oblikovatelj svjetla Zdravko Stolnik. (Hina)