Preskočite na glavni sadržaj

Karizmatični ruski aktivisti u Poreču

Karizmatični ruski aktivisti u Poreču
Od 24. srpnja, kao gosti projekta Umjetnik na odmoru, u Poreču borave i stvaraju karizmatični ruski aktivisti, sibirska umjetnička grupa Blue Noses i kontroverzni umjetnik i kustos Oleg Kulik.
vrijeme: 24.07.2013.
mjesto: Poreč
Blue Noses i Kulik svoju su internacionalnu slavu i prestiž stekli nenadmašnom ironijom i radikalnom kritikom društvenih lomova i dinamike koja je obilježavala tranziciju ruskog društva nakon pada komunističkog bloka i dezintegracije Sovjetskog saveza u države otvorene bespoštednom pustošenju liberalnog kapitala.

Preduvjerenja koje je sebeljubivi demokratski i tolerantni Zapad na čelu s intelektualnom elitom međunarodne umjetničke scene gajio o radikalnom umjetničkom stvaralaštvu, a napose onom iza željezne zavjese, Kulik i Blue Noses su svojom beskompromisnim umjetnošću demistificirali i razotkrili kao pomodnost koja prekriva čvrsto ukorijenjen komplot buržujskih predrasuda i lažnog slobodoumlja.

Blue Noses su 1999. godine osnovali Alexander Shaburovi Vyacheslav Mizin bazirani u Novosibirsku, jednom od središta Sibira čiju je socijalističku industriju i ekonomiju tranzicija doslovno pomela uništavajući pojedinačne egzistencije i cijele gradove. Već ime grupe koje u anglosaksonskom slengu označava puritance, odnosno, osobe koja smatraju da imaju autoritet određivati kako će se drugi ljudi ponašati u svojoj privatnosti, upućuje na smjer u kojem se razvija njihova društvena kritika. U svoje bizarne, razigrane i provokativne performanse i multimedijalne radove zasnovane na egzistencijalnim i kulturološkim temama izvorni dvojac često uključuje kolege, prijatelje, rodbinu i obitelj demistificirajući time i samoproglašeni elitizam umjetničke profesije i pozicije.

Oleg Kulik rođen je 1961. godine u Kijevu, a karijeru kustosa i potom umjetnika otpočeo je u drugoj polovici osamdesetih u Moskvi gdje se školovao.  Svjetsku pozornost i slavu stekao je nizom performansa u kojima je preuzimao ulogu psa sublimirajući tim činom očekivanja, tretman i iskustva istočnoeuropskog umjetnika na Zapadu i kod kuće. Vezan lancem za pseću kučicu, hapšen zbog fizičkih napada i ujeda posjetitelja koji se nisu pridržavali istaknutih upozorenja ili zbog zaprečivanja ulaska na izložbe, Kulik je sredinom devedesetih postao ikona problematičnog procesa spajanja suvremene umjetnosti europskog istoka i zapada. Zacijelo jedan od najinteligentnijih suvremenih umjetnika, Kulik je svoj veličanstveni performans Bijeli čovjek, crni pas u sklopu izložbe suvremene ukrajinske umjetnosti izveo 1999. u zagrebačkom HDLU prouzročivši erupciju licemjernih izljeva mržnje u rasponu od samoprozvanih zaštitnika ćudoređa do zaštitnika životinja.

Organizatori boravak umjetnika iz Rusije planiraju okruniti izložbom koja će njihove radove na temu tranzicije povezati sa isto tako subverzivnim, do sada nepredstavljenim kolažima tihog provokatora i jednog od osnivača Gorgone Josipa Vanište, izvedenim tijekom devedesetih godina u vremenima čije su tranzicijske prevare uvelike definirale sadašnjost Republike Hrvatske.

Od 1. srpnja projekt Umjetnika na odmoru by Valmar ugostio je umjetnike Željka Kipkea, Dan Perjovschog i Rudolfa Sikoru te likovne kritičare i teoretičare Ješu Denegrija i Henry Meyric Hughesa.