Preskočite na glavni sadržaj

Viktor Popović - Bez naziva (Arhiv ST3)

Danas, 12. svibnja, s početkom u 20 sati, u Galeriji Academia Moderna, otvara se izložba Viktora Popovića 'Bez naziva (Arhiv ST3) / Untitled (Archive ST3)'.
mjesto: Desinić, Croatia
url: http://taborfilmfestival.com/2013/
Jedna od temeljnih odrednica u radu splitskog umjetnika Viktora Popovića je redefinicija prostora. Umjetnik ovoj problematici pristupa na dva načina – intervencijom na oblikovnoj razini i radom na kontekstu prostora u kojem izlaže. Kada na prostor reagira na formalnoj osnovi, najčešće ga transformira jednostavnim instalacijama nastalim na tradiciji minimalizma. Drugi način rada, o kojem je riječ u slučaju novog projekta Bez naziva (Arhiv ST3), uključuje širi pojam prostora pri čemu umjetnik svoj interes sa formalnih obilježja prebacuje na njegov kontekst i iščitava ga na potpuno nov način.
 
Popović za temu novog rada odabire problematiku urbanih prostora Splita izgrađenih sedamdesetih i osamde-setih godina prošlog stoljeća koji, uz Dioklecijanovu palaču, tvore značajan segment današnjeg identiteta grada. Urbanistički projekt za novi dio Splita, nazvan Split 3, razvijen je krajem 60-ih godina prošlog stoljeća i predstavlja vrijedan primjer dobro promišljenog urbanizma u Hrvatskoj. Iskustvo Popovićevog odrastanja upravo u tom okruženju preraslo je od inicijalnog uzbuđenja dječačkog otkrivanja prostora u analitički rad, u arhivsko is-traživanje. Iako je početni impuls uistinu osobne prirode, umjetnik to u samoj izvedbi ničim ne potencira. Ipak, proces u kojem kao vizualni umjetnik razmišlja o prostoru u kojem živi, osvještava njegove zakonitosti i speci-fičnosti, izuzetno je važan jer daje zanimljiv prikaz prijelaza osobnog iskustva u univerzalno razumljiv jezik.


Popović od pronađenog arhivskog materijala koristi crno-bijele fotografije maketa projekta Split 3. Odabirom foto-grafija makete, a ne same arhitekture, umjetnik ističe jedinstvenost i značaj koncepta planiranog projekta, koji je nažalost samo djelomično izveden. Maketa, kao prostorni prikaz jedne ideje, jasno naglašava upravo onu kreativnu potku koju Popović želi transponirati u galerijski kontekst. Stvarajući gotovo ambijentalnu situaciju, izložbene zidove galerije prekriva digitalnim ispisom fotografije uništene makete prvonagrađenog natječajnog rada projekta za Split 3 iz 1968./69. godine. Na novo definiranu podlogu Popović aplicira radove – objekte ko-jima detaljnije razrađuje osnovni motiv. Ponovno kao podlogu svakog objekta koristi digitalni ispis arhivske fotografije, no ovoga puta je riječ o maketi samo jednog segmenta projekta – današnje Ulice Ruđera Boškovića. Na fotografije aplicira izometrijski crtež geometrijskih tijela sačinjen od grafitnih štapića koji se izvorno koriste kao ulošci za tehničke olovke. Odabirom grafita kao osnovnog crtačkog materijala gradi poveznicu s kreativnim procesom nastanka, kako arhitektonskog, tako i umjetničkog projekta. Nastali objekt je svojevrstan hibrid fotografije, crteža i reljefa koji, bez obzira poznavali mi pozadinsku priču projekta ili ne, jasno komunicira temel-jnu Popovićevu ideju, a to je kreativni proces neovisno u kojem se mediju on materijalizirao. Jasminka Babić
 
Viktor Popović rođen je 1972. godine u Splitu. Diplomirao je Slikarstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu 1996. godine. Od 1998. godine predaje Slikarstvo, Crtanje akta i Crtanje na Slikarskom odsjeku Umjetničke akademije u Splitu, od 2013. godine u zvanju redovitog profesora. Izlagao je na brojnim samostalnim i skupnim izložbama u Hrvatskoj i inozemstvu. Za svoj rad više je puta nagrađivan (Nagrada 36. splitskog salona, Hrvatska udruga likovnih umjetnika Split, Split 2009.; Prva nagrada na Natječaju za izradu idejnog rješenja spo-menika don Mihovilu Pavlinoviću na Trgu Mihovila Pavlinovića u Splitu (sa Ana Grgić), Grad Split, Split 2009.; Godišnja Nagrada za najboljeg mladog umjetnika, Hrvatsko društvo likovnih umjetnika, Zagreb 2006.; Godišnja Nagrada za suvremenu umjetnost Filip Trade, Zagreb 2005.; Velika nagrada VIII. trijenala hrvatskog kiparstva Gliptoteke HAZU, Zagreb 2003.).