Članovi Velikog žirija, američka videoumjetnica Jesse McLean, finski umjetnik Mika Taanila i direktor Human Rights Film Festivala, Petar Milat zajednički je odlučio o tri jednakovrijedna Grand prixa, izabrana između 26 filmova u konkurenciji.
Dobitnici su filmovi "Silika" američke umjetnice Pie Borg, "Odmorišta" njemačkih autora Anje Dornieden i Juana Davida Gonzaleza Monroya te "Film iz sjećanja" nezavisne belgijske umjetnice Isabelle Tollenaere.
Kombinacijom 35-milimetarske snimke s mirkoskopskim i računalno generiranim slikama autorica filma "Silika", mapirajući putovanje skautice filmskih lokacija kroz prizore gotovo napuštenog grada, istražuje pojmove naseljavanja i pripadanja.
"Da dom postane mjesto u nigdini; da svijet postane nešto drugo – to je proces, prirodna sila koju nazivamo filmom, predio divljine gdje se događaju slučajni, neobični i neočekivani susreti priča i materijala. 'Silika' nas usmjerava prema toj izvornoj i pokretnoj lokaciji, pravom multiverzumu s toliko pravih i lažnih nadjevenih "Odmorišta"imena: kino, bioskop, cinema", obrazložio je žiri svoju odluku o Grand prixu filmu "Silika".
Film njemačkog dvojca temelji se na pronađenom materijalu, svojevrsnom psihološkom testu koji se nalazi u dvije limenke s rolama filmskih negativa i tekstom pod nazivom "Odmorišta".
Žiri taj film ocjenjuje kao uradak "izvanredne strukture slike i zvuka, koji počinje polagano i nježno, kao privatna studija malih bića iz prirode, a razvija se u uznemirujuću metaforu o ljudskoj svijesti".
"Film iz sjećanja", koji spaja maštu i pripovijedanje sa stvarnošću rata, nagrađen je zbog kreativnog pripovijedanja i dojmljivog načina na koji autorica razvija bliskost između gledatelja, snimatelja i subjekata.
"Inventivno i precizno, ovaj nam film pokazuje nestabilnost povijesti, kolektivnog sjećanja na rat i naivnost njegovih mladih sudionika", istaknuo je žiri.
Žiri kritike nagradio francusko-portugalski "Sunčev kamen"
Žiri kritike, austrijski kustos i autor Alejandro Bachmann te dvojica filmskih kritičara iz Hrvatske, Miro Frakić i Silvestar Mileta, svoju su nagradu dali filmu francusko-portugalskom filmu "Sunčev kamen" Filipe Cesar i Louisa Hendersona, koji ispituje različite društvene kontekste koji uključuju optiku.
Obrazložili su kako taj film "pronalazi veze između vidljivosti i vida od arhitektonskih pojava kao što je svjetionik do satelitskog nadzora i GPS praćenja, ne dopušta gledatelju da se smiri u sigurnom vizualnom i, slijedom toga, ideološkom stavu spram onoga što vidi, spaja teme i podzaplete duboko asocijativno, a da nimalo ne zapada u nasumičnost".
Filmski kritičari posebno priznanje dali su francuskom filmu "Prošle godine kad je prošao vlak" tajvanskog redatelja Pang-Chuan Huanga.
Kako su objasnili, taj film za polazišnu točku uzima prolazak pokraj nekolicine zgrada tijekom vožnje vlakom, a zatim prekida kratkotrajan pogled jednim dubljim uvidom "koji ne želi ići dalje, već ostati, koji ne želi samo registrirati, već i razumjeti".
Nagradu Green DCP, kojom se dobitniku osigurava profesionalna izdrada DCP-a za kratkometražni film, dodjeljuje Udruga za audiovizualna istraživanja 25 FPS, organizator festivala, a dobio ju je film "3. rujna 2015." Sare Jurinčić.
"Ove godine vidjeli smo nekoliko snažnih filmova koji su nastali u okviru izvaninstitucionalnog obrazovanja – kinoklubova, radionica i filmskih škola, a to i jest okvir u kojem je alternativni film izrastao i bio njegovan zbog duha slobode, hrabrosti i otvorenosti eksperimentu. Film '3. rujna 2015.' rastače i preskače filmske rodove kako bi se suočio s osobnom traumom.", ističe se u obrazloženju.
Publika ovogodišnjeg, četrnaestog festivala najboljim filmom proglasila je danski "Migracija slike" Stefana Krusea, koji iz drugačijeg ugla s - kamerom prema nama - slijedi izbjeglice na njihovu putovanju do Europe i kroz nju.
Performansi proširenog filma u popratnom programu
Uz konkurenciju, u protekla četiri dana na Festivalu je ukupno u različitim programima prikazano 45 kratkometražnih, nezavisnih i nekomercijalnih filmova, među kojima je šest zagrebačkih premijera hrvatskih autora koje obilježava tematski, idejni i estetski iskorak u filmskom mediju.
Osim filmskog programa publika je mogla pratiti i audiovizualne performanse 'proširenog filma' u programu Expanded Cinema. Nastupili su francuski umjetnički kolektiv Nominoë i eksperimentalni rock-bend Circle s Mikkom Taanilom.
Za posljednji dan Festivala, ostavljena su dva performansa, meksičke umjetnice Manuele de Laborde s elektroničkim dvojcem Camila Fuchs, te američkog glazbenika i skladatelja Williama Basinskog.
Festival se programski ove godine proširio i izložbenim projektima - u predvorju Kina SC mogle su se razgledati dvije izložbe, "Projektor" autorskog dvojca Dušice Dražić i Wima Janssena i "Film Reader" finskog redatelja i člana ovogodišnjeg žirija, Mike Taanile.
Festival nakon Zagreba odlazi u Rijeku i Ljubljanu
Nakon Zagreba, od 2. do 3. listopada dio festivalskog programa prikazat će se u Art-kinu u Rijeci, a 5. listopada u Slovenskoj kinoteci u Ljubljani.
U riječkom Art-kinu Croatia prvi dan će se prikazati jedini dugometražni film ovogodišnjeg programa, "Zvijezda" austrijskog autora Johanna Lurfa, u cijelosti sastavljen od prizora neba, zabilježenih od 1905. do danas, a drugi dan pobjednički filmovi Festivala.
Slovenska publika će moći vidjeti izbor iz programa koji ilustrira profil natjecateljskog programa, hibridne animacije sa znanstveno-dokumentarističkom potkom ("Dokument Parakozmik", Vladislav Knežević), referencijalno-filmskim polazištem ("La Mesa", Adrian Garcia Gomez) ili intimno-ispovijednim kolažem ("Britney", Nina Yuen).
Prikazat će se i dobitnik Grand prixa "Film iz sjećanja" Isabelle Tollenaere, "Soba s pogledom na kokos" Tulapopa Saenjaroena, "Planine" Hrvoslave Brkušić, "Imperial Valley (kultivirani odvodi)" Lukasa Marxta, "Prazna prijetnja" Josha Lewisa i "Tužnije od igrališta na kiši" Loba Maura.
Programi i događanja Festivala 25 FPS suorganiziraju se sa Studentskim centrom Kulturom promjene. (Hina)