Preskočite na glavni sadržaj

Harmonične disonance Otara Iosselianija u kinu 'Tuškanac'

Kino 'Tuškanac' od 22. do 29. travnja zagrebačkoj publici donosi jedinstvenu priliku - premijernu retrospektivu gruzijsko-francuskog redatelja Otara Iosselianija koju čini svih trinaest autorovih restauriranih dugometražnih igranih filmova.
vrijeme: 22.04.2021.

Riječ je o filmašu čija filmska idiosinkratičnost izmiče standardnim kategorizacijama i čija se poetika temelji na nizanju svakidašnjih situacija, tematiziranju društvenih uloga i bizarnih karaktera.
 
Retrospektivu otvara humorna drama Zbogom, jadnici (1999), ovjenčana nagradom FIPRESCI na dodjeli Europskih filmskih nagrada, ujedno i jedan od najpoznatijih redateljevih filmova. Epizodično dramaturški strukturirano ostvarenje naizgled bez zapleta, ležerno je, šarmantno, ali i dovoljno ozbiljno te inteligentno koncipirano djelo koje se duhovito bavi položajem francuskog radništva na nižim razinama društvene ljestvice.
 
Na rasporedu u petak je socijalna drama Opadanje lišća (1966), film polaganog ritma koji nudi oštroumne opservacije o ljubavi, radništvu i birokraciji, čiji je adut i dojmljiva atmosferična fotografija Abessaloma Maisuradzea, a slijedi komedija Jesenski vrtovi (2006) koja se satirički osvrće na svijet visoke politike i asocira na filmove Jacquesa Tatija, ali i na bunjuelovsku satiru iz posljednjeg razdoblja redateljeva stvaralaštva.
 
Subota donosi humornu dramu Lov na leptire (1992), ovjenčanu dvjema nagradama u Veneciji. Nepretenciozan, angažiran film polazi od humanizmom natopljenog prikaza provincijskog seoskog života i prerasta u uvjerljivu moralističku priču o prolaznosti tog života. Iste večeri kino Tuškanac prikazuje i Chantrapas (2010), djelo u kojem je moguće prepoznati autobiografske detalje autora, iako on tvrdi da je riječ svojevrsnom „kolektivnom portretu filmskih redatelja”.
 
U nedjelju je u Veneciji nagrađena humorna drama Razbojnici, poglavlje VII (1996), narativno složeno ostvarenje podijeljeno u tri cjeline koje se odigravaju u različitim povijesnim razdobljima (srednji vijek, Listopadska revolucija, suvremenost), pri čemu isti glumci tumače različite likove u različitim epohama. Iosseliani je kreirao djelo s porukom da se tijekom stoljeća malo što mijenja, odnosno da ljudska priroda i motivi ostaju isti.
 
Publika će u ponedjeljak 26. travnja moći pogledati Pastoralu (1975),  priču o susretu dviju skupina ljudi različitih kulturnih i mentalitetnih zaleđa te posljednji film koji je Iosseliani snimio u domovini, odnosno prije odlaska u Francusku. Slijedi crnohumorna satirična komedija Zimska pjesma (2015), efektno pomaknuta, zabavna i vrlo šarmantna pikareska o dvojici prijatelja koji doživljavaju niz šašavih pustolovina.
 
Kino Tuškanac u utorak prikazuje humornu dramu Bio jednom jedan drozd (1970) kojom se Iosseliani uvrstio u sam vrh tada suvremenih sovjetskih filmaša. U filmu se mogu naslutiti utjecaji djela Jacquesa Tatija, Federica Fellinija i braće Marx. I ovaj redateljev film imao je problema s cenzurom jer se sovjetskim vlastima nije svidjela priča o nesvrhovitoj i besciljnoj egzistenciji neodgovornog mladića.
 
Humorna drama Ponedjeljak ujutro (2002), nagrađena na Berlinaleu, bit će prikazana u srijedu. Djelo se na duhovit način, koristeći bizarnosti, nadrealne detalje i ekscentrične likove bavi temama monotonije radničkog života, kao i egzistencije uopće, dok u nastavku večeri slijedi I bi svjetlost (1989), humorna drama intenzivno obilježena etnografskim motivima u kojoj je Iosseliani želio ispripovijedati filmsku priču o propasti jedne civilizacije i kulture.
 
Retrospektiva završava u četvrtak 29. travnja kada je na programu krimi-komedija Ljubimci mjeseca (1984), nagrađena u Veneciji. Posrijedi je šarmantno i vizualno dojmljivo ostvarenje iza čije prividne izvedbene lakoće se krije duhovit i oštrouman prikaz klasnih i društvenih odnosa. Za kraj stiže humorna romantična drama Priča o stvarima (1961), prvo važnije Iosselianijevo djelo, njegov diplomski film pod mentorstvom Aleksandra Dovženka, koji je bio cenzuriran i bunkeriran na punih 15 godina.
 
Portreti: Harmonične disonance Otara Iosselianija
 
Četvrtak, 22.04.
19:00 Zbogom, jadnici / Adieu, plancher des vaches! (1999), 118'
 
Petak, 23.04.
19:00 Opadanje lišća / Giorgobistve (1966), 91'
21:00 Jesenski vrtovi / Jardins en automne (2006), 115'
 
Subota, 24.04.
19:00 Lov na leptire / La chasse aux papillons (1992), 115'
21:00 Chantrapas / Chantrapas (2010), 122'
 
Nedjelja, 25.04.
19:00 Razbojnici, poglavlje VII / Brigands, chapitre VII (1996), 129'
 
Ponedjeljak, 26.04.
19:00 Pastorala / Pastorali (1975), 95'
21:00 Zimska pjesma / Chant d'hiver (2015), 117'
 
Utorak, 27.04.
19:00 Bio jednom jedan drozd / Iko shashvi mgalobeli (1970), 85'
 
Srijeda, 28.04.
19:00 Ponedjeljak ujutro / Lundi Martin (2002), 120'
21:00 I bi svjetlost / Et la lumiere fut (1989), 105'
 
Četvrtak, 29.04.
19:00 Ljubimci mjeseca / Les favoris de la lune (1984), 101'
21:00 Priča o stvarima / Aprili (1961), 45'
 
Svi filmovi imaju hrvatske podnaslove.
Cijena ulaznice 25 kuna.
Program je realiziran zahvaljujući potpori Otara Iosselianija.