Otvorenje izložbe Tko to tamo snima? - Fotografija u Drugom svjetskom ratu i poraću iz Zbirke fotografija, filmova i negativa Hrvatskog povijesnog muzeja otvara se u četvrtak, 13. srpnja, u 20 sati, u Dvorani Palače HPM-a, a moći će se razgledati sve do 29. listopada 2017.
vrijeme: 13.07.2017.
mjesto: Zagreb; Dvorana Palače HPM-a, Matoševa 9
Značajan dio Zbirke fotografija, filmova i negativa Hrvatskog povijesnog muzeja odnosi se ratnu fotografiju 20. stoljeća. Poput pisca i fotoreporter je novinar. Često mora donositi odluke na licu mjesta i stalno nositi sa sobom fotoaparat, dok je većinu vremena izložen značajnim poteškoćama (npr. tjelesne ozljede, vremenske nepogode, ratni uvjeti…).
Izložbom Tko to tamo snima? prvenstveno su predstavljeni takvi fotografi i njihov fotografski opus. U fokusu su dvije jake propagandne foto-službe koje djeluju za vrijeme Drugog svjetskog rata – u Nezavisnoj Državi Hrvatskoj i partizanskoj / antifašističkoj Hrvatskoj, a uz njih i fotografi koji su djelovali samostalno. Kroz njihov rad predstavlja se dokumentarni i vizualno atraktivan prikaz ratne svakodnevnice (bojišnice, bitke, vojnici, svakodnevni život u gradu i na selu …).
Među predstavljenim fotografima ima i profesionalaca i amatera, a predstavljeno ih je ukupno 29: Stanko Aleksić, Stjepan Puba Cerjan, Franjo Cvrtila, Tošo Dabac, Pero Dragila, Hugo Fisher Ribarić, Ljubomir Garbin, Živko Gatin, Mladen Grčević, Ljudevit Griesbach, Mladen Iveković, Elvira Kohn, Mahmud Konjhodžić, Antonija Kulčar / Foto Tonka, Stevo Mahobej, Savo Marković Štedimlija, Herman Mates / Mattes, Mario Medeot, Franjo Mosinger, Milan Pavić, Dragutin Rajterić, Ante Roca, Jure Ruljančić, Vilim Schwarz, Georgij / Žorž Skrygin, Ivan Softa / Sopta, Edmund Stöger, Vincenzo (Vice) Stojan i Marijan Szabo.
Osnovni zadatak fotografa bio je da u dogovoru s naručiteljem dokumentiraju stvarnost i ratno okruženje. Dok je u propagandnim službama Nezavisne Države Hrvatske vladao red, radilo se u uredima, odjelima, redakcijama i muzejima, druga, partizanska strana radila je u ilegali i konspiraciji. Fotografski materijal je bio dragocjen i često nedostupan, pa se štedjelo na kemikalijama i filmovima. Najveće teškoće bile su pohrana i arhiviranje zapaljivih negativa u nemogućim uvjetima.
Ova izložba nastavak je prakse Hrvatskoga povijesnog muzeja u prezentiranju tema iz novije hrvatske povijesti, što je doprinos predstavljanju muzejske građe javnosti i samim tim upoznavanje iste s pojedinim segmentima budućeg Stalnog postava Hrvatskog povijesnog muzeja.
Fotografija: Marijan Szabo: Zagreb, Ilica, 7. svibnja 1945.