izložba

Stjepan Gračan: Kolaži / 1962. - 1972.


vrijeme: 4.7.2019. - 4.8.2019.
mjesto: Muzej Prigorja, Trg Dragutina Domjanića 5, 10360 Sesvete

U Muzeju Prigorja, u četvrtak 4. srpnja u 19 sati, otvara se izložba Stjepana Gračana, na kojoj će biti prikazani radovi/kolaži nastali prije više od pola stoljeća koji su igrom slučaja izbjegli požar u autorovom atelijeru u Jakovlju 1979. godine.

Prvi put u Zagrebu imat ćemo priliku vidjeti kolaže Stjepana Gračana, nastale prije više od pola stoljeća koji su igrom slučaja izbjegli požar u autorovom atelijeru u Jakovlju 1979. godine.

Radi se o potpuno nepoznatom opusu stvorenom šezdesetih godina prošlog stoljeća, tijekom samih formativnih početaka Gračanove umjetničke prakse, odnosno 1972. godine, u već zrelom razdoblju stvaralaštva, kada Stjepan Gračan djeluje kao frontman i ideolog Likovne grupe Biafra.


STJEPAN GRAČAN: KOLAŽI /1962. - 1972.

Povijest kolaža provlači se kroz povijest gotovo svih velikih pokreta i pojava u 20. stoljeću; od kubizma, preko ruske avangarde, futurizma, dadaizma, nadrealizma, Bauhausa u prvoj polovini stoljeća te u pariškom novom realizmu, američkom neo-dadaizmu, pop-artu i konceptualnoj umjetnosti.
Gračanove kolaže dijelimo u dvije vremenske i problemske skupine. Prva skupina nastala je u godinama 1962.-1966., a druga u mnogo kraćem vremenu, tijekom 1971.-1972. godine.
Načelo montaže, za koje bismo mogli reći da je osnovna karakteristika kolaža u modernističkoj i avangardnoj umjetnosti prve polovine 20. stoljeća, u Gračanovim kolažima ne igra značajniju ulogu. Njegov je princip onaj enformela i, svakako, neo-dade koji, izvorno se odupirući intelektualističkoj metodologiji geometrijske apstrakcije, naglašava spontanost, iracionalnost i slobodu forme, zapravo neforme, čiju odsutnost umjetnik enformela nadomješta emocionalnim i fizičkim angažmanom izravno projiciranim i prenesenim u djelo.
Metoda diskontinuiteta kolažiranih fragmenata prve grupe prerasta u kontinuitet slikovnih prikaza u drugoj grupi. Heterogeni dokumentarni fragmenti reportažne fotografije povezuju se pomoću nijansiranja laviranim crnim tušem u značenjske cjeline. Vrijeme njihova nastanka vrijeme je potpune Gračanove biafranske preokupacije tematikom nasilja i velikim regionalnim ratovima.
Svakako je za istaknuti i (jedan jedini) kolaž iz  1966., sačinjen od traka reklamne novinske stranice u boji koja reklamira Odol pastu za zube. Mogli bismo govoriti o izravnoj motivaciji i utjecaju pop-arta. Gračanov dnevnički zapis o tome kako mu pop-art vraća vjeru u umjetnost datira iz iste, 1966. godine, kad je nastao i ovaj kolaž. - Iz predgovora Zdenka Rusa

Izložba je otvorena do 4. kolovoza 2019.