U petak, 19. srpnja, u 19 sati, u Galeriji VN u Zagrebu, otvara se izložba crteža švedskog umjetnika Johana Gustavssona, pod nazivom 'Smultronstället'. Radovi se mogu razgledati do 1. rujna.
vrijeme: 19.07.2013. 19,00
mjesto: Zagreb; Galerija VN, Ilica 163a
'(…) Na Gustavssonovim crtežima kao da susrećemo obitelji ili male skupine prijatelja koje su postale okamenjene ikone prolaznoga svijeta. Satovi su prestali otkucavati, ili nas pak muče u beskonačnost svojim bučnim tesanjem neostvarenih intimnih trenutaka.
Prekrasne, asimetrične kompozicije. Prekrasno uhvaćeni crteži, oklijevajućih ili robusnih linija, koje ponekad polagano nestaju, s jasnim oblicima koji iznenada postaju nerazlučivi ili zamusani, sa smiješnim mrljama boje, s čajnicima mladenačkog mlaza, s prikazima sićušnih čekića i tankih slavina, s utičnicama koje nas povezuju s vanjskim svijetom, s jednonogim stolovima, otužnim božićnim drvcima i sanjarskim ljetnikovcima, s čudnovato šutljivim likovima.
Veoma često ti likovi puše. Dim je škakljiva stvar za nacrtati, osobito na mjestu gdje bi trebao nestati, ali on je također simbol mladenačkog buntovništva, dosade i potrage za užicima, zauzimanja poze ili polaganog samoubojstva. Osim toga, mogli bismo zamisliti umjetnika kako stvara najčudesnije oblike dimom svoje cigarete, kako vidi krajnje fantastične prizore u njegovim vrtlozima i njihajima, koje podsjećaju na Tisuću i jednu noć, bješnjenje sablasti ili duhovne susrete.
Ono što dominira je, međutim, osjećaj da se nalazimo u prisutnosti čovjeka koji je prošao kroz mnogo toga i sada pripovijeda o svemu, uviđajući da pjesnička evokacija poraza može biti uspjeh. Osjećamo olakšanje. Smiješimo se. Ponekad i smijemo. Ako suzdržanost može biti duhovita, onda je to slučaj na nekima od ovih crteža. Susrećemo kicoša koji elegantno glumi neugodnost. Ulazimo u svijet mračnih snova, i sretni smo kada pobjegnemo. Susrećemo se s umjetnošću u njezinu temeljnom obliku: umjetnošću koja je povezana s iskustvom, ali kroz fizičku prisutnost predmeta. Jer naposljetku moramo priznati da je ono što nas doista uznemiruje crtež, a ne prizori na njemu. Ništa tu nije iskazano, kako kaže Moore, nego se naprosto suočavamo s najčudnovatijim umjetničkim predmetima, koje je stvorio čovjek koji je pobjegao od života i sada lebdi nad njime kao svevideći duh.' Hans Theys