Preskočite na glavni sadržaj

Crteži Johana Gustavssona u Galeriji VN

U petak, 19. srpnja, u 19 sati, u Galeriji VN u Zagrebu, otvara se izložba crteža švedskog umjetnika Johana Gustavssona, pod nazivom 'Smultronstället'. Radovi se mogu razgledati do 1. rujna.
vrijeme: 19.07.2013. 19,00
mjesto: Zagreb; Galerija VN, Ilica 163a
url: http://www.johangustavsson.nl
'(…) Na Gustavssonovim crtežima kao da susrećemo obitelji ili male skupine prijatelja koje su postale okamenjene ikone prolaznoga svijeta. Satovi su prestali otkucavati, ili nas pak muče u beskonačnost svojim bučnim tesanjem neostvarenih intimnih trenutaka.

Prekrasne, asimetrične kompozicije. Prekrasno uhvaćeni crteži, oklijevajućih ili robusnih linija, koje ponekad polagano nestaju, s jasnim oblicima koji iznenada postaju nerazlučivi ili zamusani, sa smiješnim mrljama boje, s čajnicima mladenačkog mlaza, s prikazima sićušnih čekića i tankih slavina, s utičnicama koje nas povezuju s vanjskim svijetom, s jednonogim stolovima, otužnim božićnim drvcima i sanjarskim ljetnikovcima, s čudnovato šutljivim likovima.


 
Veoma često ti likovi puše. Dim je škakljiva stvar za nacrtati, osobito na mjestu gdje bi trebao nestati, ali on je također simbol mladenačkog buntovništva, dosade i potrage za užicima, zauzimanja poze ili polaganog samoubojstva. Osim toga, mogli bismo zamisliti umjetnika kako stvara najčudesnije oblike dimom svoje cigarete, kako vidi krajnje fantastične prizore u njegovim vrtlozima i njihajima, koje podsjećaju na Tisuću i jednu noć, bješnjenje sablasti ili duhovne susrete.

Ono što dominira je, međutim, osjećaj da se nalazimo u prisutnosti čovjeka koji je prošao kroz mnogo toga i sada pripovijeda o svemu, uviđajući da pjesnička evokacija poraza može biti uspjeh. Osjećamo olakšanje. Smiješimo se. Ponekad i smijemo. Ako suzdržanost može biti duhovita, onda je to slučaj na nekima od ovih crteža. Susrećemo kicoša koji elegantno glumi neugodnost. Ulazimo u svijet mračnih snova, i sretni smo kada pobjegnemo. Susrećemo se s umjetnošću u njezinu temeljnom obliku: umjetnošću koja je povezana s iskustvom, ali kroz fizičku prisutnost predmeta. Jer naposljetku moramo priznati da je ono što nas doista uznemiruje crtež, a ne prizori na njemu. Ništa tu nije iskazano, kako kaže Moore, nego se naprosto suočavamo s najčudnovatijim umjetničkim predmetima, koje je stvorio čovjek koji je pobjegao od života i sada lebdi nad njime kao svevideći duh.' Hans Theys