Preskočite na glavni sadržaj

Luka Radica / Karijatidi

Danas, 1. srpnja, u 20 sati, u Galeriji umjetnina u Splitu, otvorenjem izložbe Luke Radice pod nazivom Karijatidi, nastavlja se ciklus izložaba Utorkom u Galeriji - Fast Forward. Autorica predgovora je Dorja Mandina Bulog.
vrijeme: 01.07.2014. 20,00
mjesto: Split; Galerija umjetnina, Kralja Tomislava 15
url: http://www.galum.hr
'Mladi student kiparstva na Umjetničkoj akademiji u Splitu Luka Radica, predstavlja se skulpturom Karijatidi. Skulptura se sastoji od tri ljudske figure povezane gredom. Ovakvom impostacijom muška tijela postaju antičke karijatide, kipovi koji preuzimaju ulogu stupova. Napravivši od njih oslonac, umjetnik daje sigurnost svojem radu, ali i naglašava važnost tradicije. Svaki čovjek raste i razvija se pod utjecajem tradicije, no okolina se mijenja. U današnjem digitalnom svijetu čovjek postaje zarobljen. Bori se za sebe da bi uspio u okruženju koje je svakim danom sve različitiji i napredniji od povijesti koja ga prati. Ipak, ne uspijeva se oduprijeti preprekama na koje nailazi.

Zbog toga Radica prikazuje figure u raskoraku, ali zarobljene u postamentu. Ove figure su bespomoćne. Nemaju ruke, sredstvo kojim bi se mogle oduprijeti novim silama koje upravljaju njihovim životima. Individue zarobljene u digitalnom kolektivu niti dolaze do izražaja niti se brišu. Doći u doticaj s konkretnim je gotovo nemoguće.

Nadalje, u figuraciji skulpture vidljiv je utjecaj Auguste Rodina. Slavni je kipar smatrao da je najčasnija kiparova dužnost prikazati goli ljudski lik, to jest stvoriti djelo koje iziskuje prosudbu prema vlastitom mjerilu. Visinom od 66 cm, Radicine figure prikazuju običnog čovjeka koji se bori s nametnutim napretkom (greda koju figure nose). Također, sva tri lika su različita što nam pokazuje šarenilo društva u kojem živimo. No, nije samo Rodin ostavio utjecaj na ovog mladog umjetnika. Rosalind Krauss, američka kritičarka i teoretičarka umjetnosti, smatra da se postmodernistički umjetnici bore za čistoću svojih djela, koja se povezuje s njihovim nakanama, ali i povijesnom kontekstualizacijom.

Pozivajući se upravo na Rodina, Krauss objašnjava da se originalnost avangarde pokazuje isključivo u umjetnikovoj ideji i predanosti. Referirajući se na Rodina i Rosalind Krauss, Radica zapravo želi istaknuti da se njegovi Karijatidi mogu sagledati iz više kutova, počevši od borbe tradicije i suvremenosti. Svoje djelo gleda kao igralište semiotike jer svaki promatrač može putovati kroz skulpturu kao kroz rebus. Upravo taj metaforički rebus je ono što Radica ostavlja publici za interpretaciju.' (Dorja Mandina Bulog)

Luka Radica (1989., Split)
Završio je Školu likovnih umjetnosti u Splitu. Trenutno je student treće godine preddiplomskog studija kiparstva u klasi prof. Matka Mijića na Umjetničkoj akademiji u Splitu. Sudjelovao na Međunarodnoj kiparskoj školi Montraker u sklopu koje ima javnu skulpturu u gradu Vrsaru.

Dorja Mandina Bulog (1992., Split)
Završila je Nadbiskupijsku klasičnu gimnaziju Don Frane Bulić u Splitu. Trenutno je studentica treće godine preddiplomskog studija engleskog jezika i književnosti i povijesti umjetnosti na Filozofskom fakultetu u Splitu.