izložba

'Velik izbor talijanskih hlača' u HDD galeriji


mjesto: Zagreb; HDD galerija, Boškovićeva 18

Izložba 'Veliki izbor talijanskih hlača - Zagrebački A4 dizajn ulice', koja se otvara u utorak u Galeriji Hrvatskog dizajnerskog društva, u autorskoj koncepciji dizajnera vizualnih komunikacija Nike Mihaljevića, kroz njegovu dnevničku fotografsku dokumentaciju sa zagrebačkih ulica obrađuje fenomen neformalnog uličnog vizualnog komuniciranja.

Naslov izložbe odnosi se na jedan od brojnih oglasa na A4 papiru s kojima se na izlozima i zidovima Zagreba susrećemo svakodnevno, a koje je autor fotografirao na području šireg gradskog središta tijekom godinu dana.

U središtu pozornosti su 'ad hoc' nastale, isprintane ili rukom napisane, ulične obavijesti na razne teme, od prodaje dalmatinske janjetine do upozorenja da pada snijeg s krova. Iako one nisu proizvod dizajnerskog, već više fotokopirnog djelovanja, vrlo su učinkovite u prenošenju poruke i dijelom su rezultat dizajnerskih odluka, makar nesvjesnih.

Po riječima voditelja galerije Marka Goluba, autoru nije namjera tom izložbom valorizirati grafičku, dizajnersku ili tipografsku pismenost i dosege tih reklama i obavijesti, već registrirati njihovu sveprisutnost koja, unatoč svojoj brojnosti i visokoj distribuciji, u strukovnim krugovima uglavnom prolazi nezamijećeno.

"Mihaljevićev rad svojevrsni je hommage amaterizmu iz pozicije profesionalca koji smatra da i takvi materijali, koje je dizajn očito u širokom luku zaobišao, a struka prezrela, zavređuju našu pažnju", ustvrdio je Golub u tekstu o izložbi.

Autor niz godina pokazuje interes za needucirani, vernakularni grafički izričaj ulice, rubne fenomene vizualne kulture i dokumentiranje svakodnevice kojima, napomenuo je Golub, najčešće prilazi iz pozicije educiranog dizajnera vizualnih komunikacija, čija je uža specijalnost upravo tipografija i njena primjena.

Mihaljević objašnjava kako se likovni potencijal lista A4 papira često zanemaruje, iako je iznimno raširen u svakodnevnoj uporabi, a prilikom profesionalnog dizajnerskog promišljanja prvi biva odbačen kao neželjena zadanost.

"Iako je taj simplificirani dizajn ulice kritiziran ili pak posve neprimijećen od profesionalne struke, ne smije ga se ignorirati kao fenomen", istaknuo je autor.

"Budući da su sadržajem potpuno iskreni, odnosno ne posjeduju komunikacijski koncept osim izravne jezgrovitosti, na tim papirima je dominantna upravo tipografska manifestacija riječi u paleti stilova pa ih je moguće promatrati kao niz spontanih krokija ili kompozicijskih vježbi", dodao je.

Niko Mihaljević (1985., Split) multimedijalni je umjetnik i dizajner vizualnih komunikacija. Školovao se na zagrebačkom Studiju dizajna, a potom na Werkplaats Typografie u Nizozemskoj. U umjetničkoj praksi se fokusira na bilježenje, arhiviranje, reinterpretaciju i mitologizaciju svakidašnjih objekata i situacija te korištenje autobiografskih referenci i subjektivnih gesti unutar objektivnih sustava. Radi kao samostalni dizajner u području kulture, a od 2014. je asistent na odjelu Medijskog dizajna na Sveučilištu Sjever.

Njegova izložba u HDD galeriji, koja će ostati otvorena do 16. travnja, dio je galerijskog programa "Dizajn iz drugog rakursa", posvećenog projektima koji dotiču dizajnerski relevantne fenomene, ali ne pripadaju izravno strukovnom kontekstu dizajna nego širim sferama društva, kulture, umjetnosti, svakodnevice.
(Hina)

(M.K., 05.04.2016)