djeca, mladi

Ironični dizajn u Italiji od 60-ih godina nadalje u Zagrebu


vrijeme: 20.10.2016. - 20.11.2016.18,00
mjesto: Zagreb; Talijanski institut za kulturu, Preobraženska 4

Izložba pod nazivom 'Ironični dizajn u Italiji od 60-ih godina nadalje', otvara se u četvtak, 20. listopada, početkom u 18 sati, u Talijanskom institutu za kulturu u Zagrebu. Izložba ostaje otvorena do 20. studenoga.

Gruppo Sturm, Gaetano Pesce, Achille e Pier Giacomo Castiglioni, Livio Castiglioni/Gianfranco Frattini, Dino Gavina, Ettore Sottsass Jr, Enzo Mari, Bruno Munari


Riječ je o izložbi koja predstavlja pojedina kultna ostvarenja autora (umjetnika) i njihovo viđenje talijanskog dizajna te predmeta koji su stvorili "Design Made in Italy". Šezdesetih godina dolazi do snažnog razvoja talijanskog dizajna. Uvode se novi materijali poput poliuretana, koji tvrtka kao što je „Gufram“ koristi za poznati „Pratone“ i plastike. Ovi egzotični materijali omogućavaju prelazak s manufakturne proizvodnje na serijske tvorničke ritmove. Enzo Mari, Ernesto Gismondi, Dino Gavina glavni su akteri. Nastaju i djela Ettorea Sottsassa za Olivetti, kao što je prijenosni pisaći stroj Valentine (1969). Godine 1971., Cini Boeri dizajnira kauč Serpentone za „Arflex“ koji se sastoji od tiskanih lamela od poliuretana poredanih jedne uz druge.

Ostali važni dizajneri su umjetnici poput Joea Colomba i Bruna Munarija, pamtimo njegovog majmučića Zizì od pjenaste gume za kojeg je osvojio nagradu Zlatni kompas („Compasso d'oro“) 1954. godine, svjetiljku Cubica, pepeljaru Cubo iz 1958. godine i Abitacolo iz 1971. Godine 1968. na manifestaciji XIV Triennale u Milanu pojavljuju se avangardni projekti koje Germano Celant definira projektima radikalnog dizajna. U ovoj avangardi protagonisti su Ufo, Archizoom Associati, Ugo La Pietra, Gaetano Pesce. Godine 1972. Emilio Ambasz organizira u MoMA-i u New Yorku izložbu “Italy: The New Domestic Landscape. Achievements and Problems of Italian Design”, gdje su izloženi namještaj, televizori, radioprijemnici, gramofoni i svjetiljke. Talijanski dizajn je prešao iz potrebe da se predmetima svakodnevne uporabe dodijeli forma, po mogućnosti lijepa i funkcionalna - što proizlazi iz evolucije, materijala i proizvodnih procesa - za slobodni dizajn, ironičan, odijeljen od racionalnih i logičkih ograničenja.

(M.K., 19.10.2016)