Filmska čitanka je serija predavanja o filmskim fenomenima uz praktičnu primjenu znanja na produkcijskim radionicama. Iduće predavanje održat će Silvestar Mileta u subotu, 31. listopada, u 19 sati, na Zoom-u, a tema je SF u eksperimentalnom i mikroproračunskom filmu?
vrijeme: 31.10.2020. 19 h
Prihvatimo li unutar složene žanrovske komunikacije "tekstualnu", odnosno strukturalističku definiciju namjesto recepcijske, institucionalne (produkcijske, distributerske) ili površno ikonografske, znanstvena fantastika kao žanr spoznajnog očuđenja obilježen pripovjednom hegemonijom novuma, tzv. odsutnom paradigmom i povratnom spregom prema postojećem stanju društva (nastalom nad promatranjem alternativnog) postaje moguća i u eksperimentalnom filmu. Dakako, ovu poetiku SF-a nastalu u polju književnosti valja obzirno prilagoditi i primijeniti na filmski medij, naročito s obzirom na drugačije, prvenstveno audiovizualne moduse "pripovijedanja" kojima se taj filmski rod služi. Lako je registrirati slučajeve izvanrednih niskobudžetnih igranih filmova koji i bez korištenja danas pristupačnih računalnih efekata postižu znanstvenofantastičnu spekulaciju (primjerice The Man from Earth, r. Richard Schenkman, 2006, budžet: 200 000 dolara; ili Primer, r. Shane Carruth, 2004, budžet: 7 000 dolara), ali kada je riječ o eksperimentalnim filmovima kao što su neformalna SF trilogija Dalibora Barića (posebno ćemo govoriti o Amnezijaku na plaži, 2013), A.D.A.M. (2014) Vladislava Kneževića, Slow Action (2010) Bena Riversa ili čak Događaji koje treba zaboraviti (2020) Marka Tadića, postaju nam nužni još neki teorijski alati kako bismo objasnili zašto te filmove valja s visokim stupnjem samouvjerenosti pribrojiti bogatoj tradiciji utopijske, tj. znanstvenofantastične umjetnosti i zašto nastanak novih SF-ova u domaćem kinematografskom kontekstu ustvari ni najmanje ne ovisi o financijskim parametrima.
Više...