Preskočite na glavni sadržaj

Filmske mutacije: festival nevidljivog filma XI

Filmske mutacije: festival nevidljivog filma XI
Jedanaesto izdanje Filmskih mutacija: festivala nevidljivog filma će se odvijati u zagrebačkom kinu 'Europa' i MSU, te u riječkom Art-kinu Croatia od 18. do 24. siječnja. U fokusu ovogodišnjeg izdanja festivala, pod naslovom 'Refleksije za budućnost', dvosmjerna je refleksija autorskog filma Montea Hellmana i Víctora Ericea te u pohvalu Hellmanovim iznenadnim filmskim linijama bijega, neočekivano skretanje u nepoznati nam arhiv albanskog filma. Ulaz na sve programe je besplatan!
vrijeme: 18.01.2018.
mjesto: Rijeka; Art-kino Croatia, i Zagreb; Muzej suvremene umjetnosti, Kino Europa
url: http://www.filmskemutacije.com/
Naime, sam Monte Hellman nadahnuo je razmišljanje o povezivanju ovih triju mutacijskih linija svojim tekstom iz 1995. godine o misterijama Duha košnice (1973.) Víctora Ericea, jednom od slavnih filmova gotovo bez refleksije kojem se Hellman neprestano vraća. Također, kada je planiran njegov dolazak u Zagreb spomenuo je bliskost s filmom Svijet (2014.) i albanskim redateljima i povjesničarima Iris Elezi i Thomasom Logorecijem, suosnivačima Albanskog filmskog projekta. Iris Elezi je upravo imenovana ravnateljicom Albanskog državnog filmskog arhiva te će u kustoskom programu s Logorecijem Slike opsade: Albanski zaboravljeni film podijeliti s nama filmsko iskustvo koje tek treba otkriti s filmovima koji nikada nisu prikazivani izvan Albanije. Svoje filmove će predstaviti i ugledni redatelj Fatmir Koçi Rijeku koja ne umire (Balada metaka,1989.) i prvu projekciju Zemlje orlova (2007.), fascinantni found-footage iz trezora Albanskog državnog filmskog arhiva, filmsko svjedočanstvo turbulentne albanske povijesti uz esejističku naraciju pisca Ismaila Kadarea, koji je producirala Donika Bardha.

 

Umjetnički iznimno vrijedan, cjeloviti filmski opus Víctora Ericea bit će prikazan uz razgovore s autorom i njegova predavanja. Pokazat će se i šest Hellmanovih filmova uz kustosku i filmološku podršku Brada Stevensa te filmskog estetičara i glazbenika Charlesa Bossona. Brad Stevens, autor briljantne knjige o Hellmanovu radu, održat će predavanje Film marginalnosti prije prikazivanja filma Dvostruki asfalt (1973.) u kinu Europa u Zagrebu. Stevensonovo predavanje govori o neodvojivosti Hellmanove radikalne suprotstavljenosti vrijednostima američke kulture zbog koje je morao prihvatiti rubnost (u svim oblicima) od rubne distribucije njegovih filmova. Iz produkcije Rogera Cormana prikazat će se Hellmanove rane dekonstrukcije vesterna u autorskoj suradnji s Jackom Nickolsonom Jahanje kroz uragan i Pucnjavu iz 1966. godine. Tu je i hrvatska premijera njegova posljednjeg remek-djela Cesta za nigdje (2010.) koje je prikazano na 67. Venecijanskoj Mostri gdje je Monte Hellman osvojio posebnog Zlatnog lava za životno djelo, a nagradu mu je uručio njegov veliki obožavatelj Quentin Tarantino.

 

U filmskoj povijesti kratkih karijera poput one Jeana Vigoa, ova dvojica filmskih umjetnika slučaj su dugih filmskih poetologija, ali i filmografija s dugim elipsama zbog nemogućnosti snimanja svojih filmova, dvosmjernog makadama kako je Ivan Martinac preveo Hellmanov egzistencijalistički film ceste u svojoj Filmskoj teci. Početna misao za dovođenje u odnos i povezivanje ideja ovogodišnjih Filmskih mutacija nastala je sa željom suprostavljanja stalnih beketovskih refleksija u materijalističkoj estetici Montea Hellmana i komplementarog rastvorenog doživljaja fizičke zbiljskosti Víctora Ericea. Iz Hellmanova teksta o Duhu košnice otkrivamo neke od inherentnih sklonosti filma “koji polako razotkriva svoje tajne… tajnovitom i misterioznom radu, zaokupljenim najvećim misterijama: stvaranjem i smrću” te “moći filma da zaposjedne naše snove i pobudi naše spoznaje i strahove.” Film nas zajedno s Hellmanovim tekstom vraća prvom pitanju iz knjige Miram Hansen Film i iskustvo o udaljenoj estetici fotografije i filma Kracauera, Benjamina, Adorna: kako pokrenuti živu misao koja nije povijesno aktualna, a to je i temeljno nastojanje Filmskih mutacija.

 

Zvučna selekcija Ericea i Hellmana počinje 18. siječnja 2018. u Art-kinu Croatia u Rijeci filmovima koji uvijek iznova oduševljavaju Duh košnice (1973.) i Dvostruki asfalt (1971.), koji su nastali u istom razdoblju. Šestodnevni program u Zagrebu odvija se 19. i 20. siječnja u Muzeju suvremene umjetnosti, a od 21. do 24. siječnja u kinu Europa. Program počinje panel-razgovorom s Víctorom Ericeom 19. siječnja 2018. u 19 sati u Muzeju suvremene umjetnosti te raritetnom projekcijom Korespondencije, razmjene video-pisama između Víctora Ericea i Abbasa Kiarostamija. Njihovih deset video-pisama nastalo je uz stvaranje izložbe o korespondencijama dvojice umjetnika, koji su znali da će pisma biti dijelom konačnog postava. Između projekcija odvijat će se razgovori s Víctorom Ericeom, filmašima i arhivistima Iris Elezi i Thomasom Logorecijem te Fatmirom Koçijem, filmolozima Bradom Stevensom i Charlesom Bossonom te domaćim filmolozima koje će moderirati Tanja Vrvilo. Pozivamo vas na masterclass Víctora Ericea i razgovore s impresivnim autorom nakon filmova, uvodno predavanje Brada Stevensa o filmovima Montea Hellmana te izlaganja Iris Elezi i Thomasa Logorecija uz razgovore o albanskom filmskom iskustvu.

 

Konačno, 20. siječnja 2018. u Muzeju suvremene umjetnosti otvorit će se iscrpan filmski esej u formi video instalacije za šest ekrana iz sobe za montažu Haruna Farockija i Antje Ehmann Proždirati ili letjeti (2008.), dekonstrukciju tragičnih muških junaka u filmu. Ova zvučna atrakcija iz Farockijeva kabineta za ispitivanje odnosa među slikama gostovat će u stalnom postavu muzeja - Zbirke u pokretu do 28. veljače 2018. Program se odvija u sklopu Serija za invizibilno kino, a nastavit će se s Antje Ehmann i Institutom Harun Farocki tijekom veljače.

 

Posebno je najavljujen filmski projekt Naomi Kawase: 3.11 Sense Of Home Films  nastao nakon prirodne i nuklearne katastrofe 11. ožujka 2011. u japanskoj regiji Tohoku i Fukushimi, a koji čine filmovi u trajanju tri minute i jedanaest sekundi povezavši osjećajem doma furusato dvadeset i jednog autora i autoricu. Ovim radom filmske umjetničke zajednice u kinu Europa zatvara se jedanaesto izdanje Filmskih mutacija i najavljujemo filmski i galerijski program Naomi Kawase i njezin dolazak na dvanaeste Filmske mutacije, u siječnju 2019. godine.