Preskočite na glavni sadržaj

'Filmske mutacije: festival nevidljivog filma' - završni programi 18. izdanja u MSU Zagreb i riječkom Art kinu

Završni programski blok 'Filmskih mutacija: festivala nevidljivog filma' nastavlja se 24. siječnja, u 20 sati, u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu posljednjim dijelom filmsko-izložbenog programa 'Film nije na prodaju', ovoga puta s programskim naglaskom na filmove Haruna Farockija.
vrijeme: 24.01.2025. - 30.01.2025.
mjesto: Zagreb / Rijeka
url: https://filmskemutacije.com/

Završni programski blok 'Filmskih mutacija: festivala nevidljivog filma' nastavlja se 24. siječnja, u 20 sati, u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu posljednjim dijelom filmsko-izložbenog programa 'Film nije na prodaju', ovoga puta s programskim naglaskom na filmove Haruna Farockija.
 
Prikazuju se filmovi: Posveta jednoj kući Irene Vrkljan, Ključne riječi - ključne slike. Razgovor s Vilémom Flusserom Haruna Farockija, Berlin nije na prodaju Irene Vrkljan i Arhitekti Sauerbruch Hutton - dugometražni film Haruna Farockija.
 
Program 'Film nije na prodaju' su od sredine prosinca pripremale i predstavljale filmologinje Antje Ehmann i Tanja Vrvilo u suradnji s brojim međunarodnim i domaćim institucijama, partnerima i mnoštvom suradnika. Izložbeno-filmske formate i vodstva u KIC-u i Muzeju suvremene umjetnosti zaokružili smo razgovorom Irena Vrkljan: ABC FILMA ESEJA u kojem su 21. siječnja 2025. sudjelovali Diana Nenadić, Marija Ott Franolić, Marko Pogačar i Tanja Vrvilo. U neiscrpnom opusu pjesnikinje, prozaistice, scenaristice, filmske, televizijske i radijske autorice Irene Vrkljan njezin film u užem smislu radikalni je primjer samonametnute kratke karijere. Nastojali smo programskim oblicima za različite publike upisati filmsku tetralogiju Irene Vrkljan na rizomatsku kartu filma eseja za buduća istraživanja.
 
U subotu 25. siječnja u 20:00 u Muzeju suvremene umjetnosti prikazujemo najnoviji film Zatvori oči Víctora Ericea, autora koji je točno prije šest godina bio gost Filmskih mutacija u Zagrebu i Rijeci. Zatvori oči, “vraća se lekcijama iz filmske povijesti, krupnim kadrovim lica u zatamnjenom kinu”, piše Lawrence Garcia, “Čudnovati slučaj Julia Arenasa podsjeća nas da, premda su naši životi isprepleteni s filmom, medij ima povijest koja se razlikuje od naše vlastite i na nju se ne da svesti. Uistinu, možda upravo o toj razlici ovisi film koji bismo nazivali umjetnošću - njegove bi slike trebale biti više od pukih slika i preuzeti na sebe težinu svijeta.”
 
Program u riječkom Art-kinu odvija se od 27. do 29. siječnja 2025. s filmovima Duh košnice i Zatvori oči Víctora Ericea. Između filmova s Ericeom će, kao i 2018. na Akademiji dramske umjetnosti, razgovarati teoretičar književnosti i filma Tomislav Brlek, no ovoga puta preko Zooma i prevoditi uživo za publiku Art-kina. Filmovi su to koji polako otkrivaju svoje tajne, bez slučajnih slika ili suvišnih scena, zaokupljeni najvećim misterijama - stvaranjem i smrću, izolacijom i samoćom, kao i moći filma da zaposjedne naše snove, pisao je o Duhu košnice Monte Hellman.
 
Tri sestre Wanga Binga, siročad u pokrajini Yunnan, žive “u kolibama koje imaju otvorenu vatru u središtu za kuhanje, grijanje i svjetlo. Wang drži te vatre na donjem rubu kadra baš kao što ostavlja otvorena vrata koja bacaju bijelo svjetlo na slike tamnih interijera i nezasjenjene žarulje koje emitiraju intenzivno žuto svjetlo na gornji rub ili stranicu kadra. Ove doslovne i metaforičke vatre ne smiju dominirati kadrom; inače bi njihov intenzitet bio umanjen. Ali vatra gori i na licu najstarije sestre, desetogodišnje Yingying koja čezne za čitanjem, pisanjem i učenjem, jedne od najuvjerljivijih i najupečatljivijih figura cjelokupnog dokumentarnog filma.”, piše Thom Andersen.
 
Za programsku liniju radikalne filmofilije Art-kina (šifra: Rubeša) prikazujemo fascinantnu tauromahiju Usamljena poslijepodneva koju smo 30. studenoga 2024. premijerno prikazali u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu, u razgovoru s Albertom Serrom i Markom Peransonom, jednim od najintrigantnijih filmologa, kustosom filmskih i galerijskih programa za brojne festivale i muzeje, filmskim autorom, urednikom časopisa Cinema Scope. Serrino modeliranje dokumentarističke slike doseže raskošnu plastičnost “u krvi i mesu”, zrcaleći uvide filozofa Alexandera Garcíje Düttmanna u studiji o Viscontiju. Hvaljeni i nagrađivani film prvi je autorov dokumentarac čija stvarnost po filmu fascinira estetički i antropološki, atletizmom i animalnošću baconovske opsesije koridom u kontroverznom spektaklu plastike slike i zazornosti utjelovljenog nasilja. Borbe s bikovima nedavno su zabranjene u dijelu Španjolske. Serrin film o drevnom ritualu koji je nadživio svoje vrijeme ne skriva brutalnost, ali ni nemogućnost brisanja svakog kolektivnog iskustva ritualiziranog nasilja. Korjenito avangardan, film se priklanja fascinaciji atavističkom, izolaciji i usamljenosti. Nema arene, nema publike, promatramo brutalnu tjelesnost bika i borca, pustinjski pijesak i sunce. Danas ili prije 2000 godina. To je usamljenost njihovih poslijepodneva, govori nam Serra.
 
29. siječnja 2025. riječka književno-filmska publika prvi put će gledati filmsku tetralogiju Irene Vrkljan i povezane filmove Haruna Farockija, segment programa Film nije na prodaju. Program polazi od susreta Irene Vrkljan i Haruna Farockija na odsjeku režije na Filmskoj akademiji u Berlinu 1966. i njezina portreta militantnog filmaša u mladosti, s naslovom Faroqhi snima i podnaslovom Filmska reportaža Irene Vrkljan. Film Irene Vrkljan u duhu meke montaže poetike slapsticka i političkog filma korespondira s filmom budućeg najtvrdokornijeg brehtijanskog esejiste Haruna Farockija. Irena Vrkljan snima Haruna Farockija koji snima agitacijski film Izborni aktivist o politizaciji mladog čovjeka - politički. Na početku Ireninog filma Harun sjedi za pisaćim strojem tipkajući: “IRENA, SAMO SNIMAJ KAKO LOVIM NEKI IDIOTSKI DETALJ”. U očištu berlinskih filmova eseja Irene Vrkljan je filmski detalj. Prikazujemo sljedeće filmove: Posveta jednoj kući, Irena Vrkljan; Faroqhi snima, Irena Vrkljan; Izborni kandidat, Harun Farocki; Berlin nije na prodaju, Irena Vrkljan; Jean-Marie Straub i Daniéle Huillet rade film prema romanu Franza Kafke Amerika, Harun Farocki; Berlin, Irena Vrkljan.
 
Osamnaesto izdanje zatvaramo 29. siječnja u riječkom Art-kinu i 30. siječnja 2025. u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu s hrvatskom premijerom ekspanzivnog filma eseja Alexandera Horwatha - Henry Fonda za predsjednika u otkrivanju kinematografske Amerikane očima, tijelom i glasom, “kožom i kosom” Henryja Fonde, Fonde koji utjelovljuje FILM. Prvi je to Horwathov film u užem smislu, monumentalna kompozicija filma detalja, političke komedije, arhivističke strasti i inteligencije filmskog stroja. Politika glumca i politika američkog krajolika na kinematografskim su cestama i makadamima, goli u sedlu. Horwath s Fondom razvija protuslovlja ove vrlo osobne formativne afere koja počinje s roditeljima u pariškim kinima i prolazi filmsko-povijesnu eru europskog naseljavanja i američkog sna s Fondinim avatarima, na putovanju od sela Fonda, New Yorka, preko Srednjeg zapada do Pacifika, od 1651. do 1980-ih i predsjednikovanja drugog filmskog glumca. Potrebno je stoljeće filma, žanrova i zvijezda, kultnih redatelja i ugašenih filmskih studija, filmskih i živih lokacija, izgubljenih snova i pronađenih kina da se zamisli nevidljiva republika - Sjedinjene Države Fonda. No ipak, ovo je Horwathova priča, duh godardovskih pripovijesti filma putuje s Fondom i nama. S autorom Alexanderom Horwathom i umjetničkom suradnicom, filmskom kustosicom Reginom Schlagnitweit razgovarat će filmologinje Diana Nenadić i Tanja Vrvilo.
.......................................................................................................................................................................

Projekt o politikama filmskog kustostva pod naslovom Filmske mutacije: festival nevidljivog filma pokrenula je 2007. godine Tanja Vrvilo s autorima propulzivne korespondencije Alexanderom Horwathom, Nicole Brenez, Raymondom Bellourom, Jonathanom Rosenbaumom, Adrianom Martinom i Kentom Jonesom, objavljenih u časopisu Trafic 1996., s namjerom stvaranja lokalnog prostora za istraživanje odnosa i kretanja među inovativnim filmskim praksama unutar širokog područja manjinske, manje vidljive povijesti filma. Programe Filmskih mutacija od prvoga izdanja 2007. godine osmišljavamo na temelju filmoloških, teorijskih ili filozofskih uvida o praksama filma i pokretnih slika koje potiču znanja i nadahnuća o različitim pozicijama kritičkog i umjetničkog mišljenja.
 
Zimsko izdanje Filmskih mutacija odvija se u Zagrebu i Rijeci u partnerstvu s Muzejom suvremene umjetnosti u Zagrebu, KIC-om i Akademijom dramske umjetnosti u Zagrebu, Art-kinom Croatia u Rijeci i Umjetničkom akademijom u Splitu.
 
Prikazivanje 16-mm / DCP filmova i korištenje fotografija Irene Vrkljan omogućila je Deutsche Kinemathek - Museum für Film und Fernsehen u suradnji s: Antje Ehmann, Sandrom Križić Roban i Nenadom Robanom, Institutom Harun Farocki, DAAD - Deutscher Akademischer Austauschdienst. Prava i kopije radova Irene Vrkljan iz televizijskog i radio arhiva omogućila je Hrvatska radio televizija. Filmove Haruna Farockija prikazujemo u suradnji s Antje Ehmann i Institutom Harun Farocki.
 
Projekte umjetničke organizacije Film-protufilm podržali su Hrvatski audiovizualni centar, Ministarstvo kulture i medija RH, Ured za kulturu i civilno društvo Grada Zagreba, Zaklada Kultura nova.
 

 
FILMSKE MUTACIJE: FESTIVAL NEVIDLJIVOG FILMA
RASPORED: 24. 01. - 30. 01. 2025.

 
 
24. 01. 2024.
MSU - ZAGREB

 
20:00
FILM NIJE NA PRODAJU: Harun Farocki - Irena Vrkljan
 
Irena Vrkljan
Posveta jednoj kući | Widmung für ein Haus | Dedication for a House
1966. DCP, zvuk, c/b, 5 min
 
Harun Farocki
Ključne riječi - ključne slike. Razgovor s Vilémom Flusserom  | Schlagworte, Schlagbilder. Eine Gespräch mit Vilém Flusser  | Catch Phrases - Catch Images. A Conversation with Vilém Flusser
1986. DCP, zvuk, boja, 13 min
 
Irena Vrkljan
Berlin nije na prodaju | Berlin unverkäuflich  | Berlin Not for Sale
1967./68., 16-mm, zvuk, c/b, 15 min
 
Harun Farocki
Arhitekti Sauerbruch Hutton | Sauerbruch Hutton Architekten | Sauerbruch Hutton Architects
2013. DCP, zvuk, boja, 73 min
 
25. 01. 2024.
MSU - ZAGREB

 
20:00
Víctor Erice
Zatvori oči  | Cerrar los ojos  | Close Your Eyes
2023. DCP, zvuk, boja, 169 min
 
 
27. 01. 2024.
ART-KINO CROATIA - RIJEKA
 

17:00
Víctor Erice
Duh košnice  | El espiritu de la colmena | Spirit of the Beehive
1973. DCP, zvuk, boja, 97 min
 
19:00
Zoom razgovor u Art-kinu: s Víctorom Ericeom razgovora Tomislav Brlek.
Moderira: Tanja Vrvilo
 
20:00
Víctor Erice
Zatvori oči  | Cerrar los ojos  | Close Your Eyes
2023. DCP, zvuk, boja, 169 min
 
28. 01. 2024.
ART-KINO CROATIA - RIJEKA

 
17:00
Wang Bing
Tri sestre  | San zimei  | Three Sisters
2012. DCP, zvuk, boja, 152 min
 
20:00
Albert Serra
Usamljena poslijepodneva  | Tardes de soledad  | Afternoons of Solitude
2024. DCP, zvuk, boja, 125 min
 
 
29. 01. 2024.
ART-KINO CROATIA - RIJEKA
 

17:00
FILM NIJE NA PRODAJU: Irena Vrkljan - Harun Farocki
 
Irena Vrkljan
Posveta jednoj kući | Widmung für ein Haus | Dedication for a House
1966. DCP, zvuk, c/b, 5 min
 
Irena Vrkljan
Faroqhi snima  | Faroqhi dreht | Faroqhi is Filming
1967. DCP, zvuk, c/b, 12 min 
 
Harun Farocki
Izborni aktivist | Der Wahlhelfer | The Campaign Volunteer
1967., zvuk, c/b, 8 min
 
Irena Vrkljan
Berlin nije na prodaju | Berlin unverkäuflich  | Berlin Not For Sale
1967./68., 16-mm, zvuk, c/b, 15 min
 
Harun Farocki
Jean-Marie Straub i Daniéle Huillet rade film prema romanu Franza Kafke “Amerika” | Jean-Marie Straub und Daniéle Huillet bei der Arbeit an einem Film nach Franz Kafkas Romanfragment Amerika
1983. DCP, zvuk, boja, 26 min
 
Irena Vrkljan
Berlin
1969., 16-mm, zvuk, boja, 33 min
 
19:00
Razgovor s Alexanderom Horwathom i Reginom Schlagnitweit vodi Tanja Vrvilo.
20:00
Alexander Horwath
Henry Fonda za predsjednika / Henry Fonda for President
2023. DCP, zvuk, boja, 184 min
 
 
30. 01. 2024.
MSU - ZAGREB
 

20:00
Razgovor s Alexanderom Horwathom i Reginom Schlagnitweit vode Diana Nenadić i Tanja Vrvilo.
Alexander Horwath
Henry Fonda za predsjednika / Henry Fonda for President
2023. DCP, zvuk, boja, 184 min