U utorak, 21. siječnja, u 19 sati, u Kulturno informativnom centru, Preradovićeva 5, održat će se razgovor na temu 'Irena Vrkljan - ABC filma eseja', u kojem sudjeluju Diana Nenadić, Marija Ott Franolić, Marko Pogačar i Tanja Vrvilo.
vrijeme: 21.01.2025. -
mjesto: Zagreb
Nakon više od mjesec dana filmsko-izložbenog programa Irena Vrkljan - Harun Farocki: FILM NIJE NA PRODAJU koji je supostavio berlinske filmove eseje Irene Vrkljan i Haruna Farockija, njihove portrete umjetnika i portrete grada Berlina iz dvostrukog motrišta - ovdje i drugdje, pozivamo vas na završni razgovor u čijem su fokusu lutanja između dvaju svjetova Irene Vrkljan - filmskog i literarnog.
Razgovor pod naslovom IRENA VRKLJAN: ABC FILMA ESEJA preuzima dijalošku strukturu kratkog abecedarija koju su napisali Harun Farocki i Christa Blümlinger o rekonfiguracijama slike i teksta u Farockijevom filmskom esejizmu, eseju kao formi koja misli i imanentno je kritička. Ali, “Svaka krtika je ustvari nebitna i neprecizna. Radi se o stavu”, piše Irena Vrkljan. “San o bijelom filmskom platnu je odsanjan. I tek odavde bi se moglo početi vraćati oštrinu istrošenoj supstanci slike.” Toposi filma eseja Irene Vrkljan vraćaju oštrinu istrošenoj supstanci slike.
Sudjeluju: Diana Nenadić - filmologinja, filmska kritičarka i prevoditeljica, urednica naklade i kustosica filmskog arhiva Hrvatskog filmskog saveza; Marija Ott Franolić - neovisna književna teoretičarka i kritičarka, doktorirala na ženskim dnevnicima, ženskoj povijesti i svakodnevici; Marko Pogačar - pjesnik, esejist, prozaist i književni kritičar čije su knjige prevedene na desetak, a pojedinačni tekstovi na više od trideset jezika; Tanja Vrvilo - izvedbena umjetnica, filmologinja i filmska kustosica, pokretačica Filmskih mutacija: festivala nevidljivog filma, predaje na Umjetničkoj akademiji u Splitu.
Razgovor će biti popraćen insertima iz filmske tetralogije Irene Vrkljan koju je režirala na novoosnovanoj Filmskoj akademiji u Berlinu dffb-u tijekom studija 1966.-1969., koji je upisala s prvom generacijom studenata filmske režije. Polazište za filmski esejizam Irene Vrkljan je njezin programatski esej Pokušaj negacije ili: istrošena supstanca filma - O filmovima III. Reicha i Gründgensovoj Effi Briest, seminarski rad objavljen 1991. u zborniku dffb-a Žene stvaraju povijest:
“… Nažalost, sve je već snimljeno. Svaka gesta, od rođenja do smrti. Umnoženo, krivotvoreno, pokvareno. I sad treba reći, baš kao u ovom ili onom filmu, da su vojnici u ratu marširali našim gradićem? Tek tako? Ako i najmanji dio te brutalnosti odgovara istini, onda je taj korak pogrešan, ili glas, a sjećanje se urušava. Ostajemo bez prave dokumentacije jednog vremena, iako ono dalje živi uz nas. Osjetno, kao preslika kina. Put je obrnut, filmsko platno pohranilo je katastrofu i još uvijek hrani život. Sačuvalo je strahotu, i koga ne pouči, zatupi ga. Taj rizik nikada ne bih preuzela. Ali tko te pita dok se na platnima vrte denacificirani filmovi?
Jer mi odrastamo uz kino, i odrastamo loše. To je dokazana premoć. Oponašaju se sobe koje se vide, patnja, izmišlja se brzo i neprecizno poznavanje ljudi, poznavanje zemalja, biraju se karijere i supružnici, pada se na terenu naspram tog mladenačkog filmskog platna. Bez napora se uči izravnom putu do licemjerne ljubavi prema bližnjemu. Klišej se osamostalio i više ga se ne može uništiti samo filmom. Možda jedino nefilmom. Uništavanjem medija kao takvog. Jer to je postala masovna bolest, ta ljubav prema prozorima s cvijećem, majčinskim licima, prirodi, konjima, domovini i lijepim ljudima. Čak i Godard ili drugi teško mogu spasiti istinu. Ona ne stiže na svoj cilj. Ne može uništiti sliku koja se ukorijenila u životu i kod publike…”
(prevela Marina Schumann)
Razgovor se odvija u sklopu Filmskih mutacija: 18. festivala nevidljivog filma, a dodatne filmske projekcije održat će se u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu i Art-kinu Croatia u Rijeci od 24. do 30. siječnja 2025.
Program organizira umjetnička organizacija Film-protufilm u koprodukciji s Kulturno informativnim centrom KIC i Muzejom suvremene umjetnosti u Zagrebu te Art-kinom Croatia u Rijeci.
***
Prikazivanje filmova Irene Vrkljan i korištenje fotografija omogućila je Deutsche Kinemathek - Museum für Film und Fernsehen u suradnji s Antje Ehmann, Sandrom Križić Roban i Nenadom Robanom, Institutom Harun Farocki, DAAD - Deutscher Akademischer Austauschdienst.
Prava i kopije radova Irene Vrkljan iz televizijskog i radio arhiva omogućila je Hrvatska radio televizija.
Prikazivanje filmova i korištenje fotografija Haruna Farockija odvija se u suradnji s Antje Ehmann i Institutom Harun Farocki.
Projekte umjetničke organizacije Film-protufilm podržali su Hrvatski audiovizualni centar, Ministarstvo kulture i medija RH, Ured za kulturu i civilno društvo Grada Zagreba, Zaklada Kultura nova.