Retrospektiva filmova Gorana Markovića se otvara u ponedjeljak, 14. travnja, u 18 sati, u Art-kinu tribinom 'Kultura i zaborav' u kojoj sudjeluju Goran Marković, Rajko Grlić, Jasna Đuričić, Boris Isaković, Ante Tomić i Snježana Prijić Samaržija, a filmski program započinje istog dana u 20 sati projekcijom filma 'Specijalno vaspitanje'.
vrijeme: 14.04.2025. -
mjesto: Rijeka
Nastavak retrospektive, koja traje do 19. travnja, donosi filmove
Nacionalna klasa,
Majstori, majstori,
Tajvanska kanasta,
Sabirni centar te
Tito i ja.
U sklopu programa
Zaključivanje kojim trenutna uprava na čelu s rektoricom Snježanom Prijić Samaržijom obilježava završetak osmogodišnjeg mandata, Sveučilište u Rijeci i Art-kino zajedno organiziraju retrospektivu filmova renomiranog redatelja i profesora
Gorana Markovića pod nazivom
Majstor, majstor.
Redatelj, scenarist i pisac Goran Marković prije nego li je debitirao socijalnom dramom iz života maloljetnih štićenika popravnog doma
Specijalno vaspitanje (1977.) režijom se već čitav niz godina bavio na RTB-u, snimajući tv-filmove i serije te dokumentarne i muzičke emisije. Uspjeh prvijenca nastavio je komedijom iz urbanog miljea
Nacionalna klasa do 785 cm3 (1979.), a potom je uslijedio niz filmova u kojima se redatelj poigravao s više žanrovskih obrazaca, kao što su komedija i socijalna drama u
Majstori, majstori (1980.) i
Tajvanska kanasta (1985.), film katastrofe i horor u
Variola vera (1982.) te psihološka drama i horor u
Već viđeno (1987.), gradeći u njima dosljedno ideju socijalne metafore.
Između dviju adaptacija drama Dušana Kovačevića,
Sabirni centar (1989.) i
Urnebesna tragedija (1995.), smjestila se (autobiografska) komedija
Tito i ja (1992.), možda i jedan od prvih postjugoslavenskih filmova. S raspadom Jugoslavije i provalom nacionalizma ojačao je društveno-kritički i aktivistički redateljev angažman, pa su u tom razdoblju nastali i zapaženi dokumentarni (
Poludeli ljudi,
Nevažni junaci i
Srbija godine nulte) te igrani filmovi (
Kordon i
Turneja).
Potom Marković snima filmove
Falsifikator (2012.) i
Delirijum tremens (2019.), koji nastaju, poput
Turneje, na osnovu njegovih drama. Pored toga, iz vida ne treba izostaviti kako je autor posljednjih desetljeća na polju umjetnosti jednako tako angažiran i kao pisac (
Male tajne,
Beogradski trio,
Doktor D.,
Zavod…).
Osim iza kamere, Marković se nije libio stati i ispred nje, kako u vlastitim tako i u filmovima svojih kolega -
Nedjelja (L. Zafranović),
Miris poljskog cveća (S. Karanović),
Balkan ekspres (B. Baletić),
Lijepe žene prolaze kroz grad (Ž. Žilnik) - a pored onog praktičnog redatelj se bavio i pedagoškim radom, predajući režiju na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu, na kojem je stekao i zvanje
professora emeritusa.
Ulaz na program
Majstor, majstor u cijelosti je slobodan za članice i članove Filmskog kluba Art-kina, a ulaz na uvodnu tribinu slobodan je za sve posjetitelje.
Ulaznice za filmove su u prodaji, a dostupne su na blagajni Art-kina koja se otvara sat vremena prije početka prve projekcije u danu i putem stranice
ulaznice.hr.
Više informacija potražite na
https://www.art-kino.org/hr/.