Splitska Galerija Škola domaćin je skupne izložbe “Disimulacija maske”, realizirane prema kustoskoj koncepciji Suzane Marjanić, a koja je originalno siječnja 2021. godine postavljena u Galeriji AK u Koprivnici.
vrijeme: 19.05.2021.
DISIMULACIJA MASKE
David Belas, Iva-Matija Bitanga, Darko Brajković Đepeto Njapo, Robert Franciszty, Tomislav Gotovac aka Antonio G. Lauer, Igor Grubić, Siniša Labrović, Marko Marković, Andrej Zbašnik
Koncepcija: Suzana Marjanić
Srijeda, 19. svibnja 2021, 19:00 sati – petak, 28. svibnja 2021.
'Skupna izložba “Disimulacija maske” dokumentira izložbene (fotografije, fotodokumentacije performansa, video radovi, animacije) i izvedbene (umjetnost performansa, akcije) primjere simbolizacije/disimulacije maske od orwellovske 1984. godine do pandemijskoga blizanačkoga para 2020. i 2021. godine. Naime, početnu točku na lenti izložbe čini akcija „Maska smrti+ćirilica“ iz serije marketinških akcija „Kolportiranje Poleta“ Tomislava Gotovca iz 1984. godine, iz njegova koncepta „Paranoia View Art”, paranoidnog pogleda na svijet gdje je maskom smrti najavljivao krah jedne države i nastavak disimulacije jedne druge države, dok pet radova proizlazi iz 2020. godine i referiraju se na aktualnu političku, društvenu i(ili) zdravstvenu situaciju. Recentni rad Siniše Labrovića „Lica Europe“ (2020), gdje izvođači/ice nose papirnate vrećice na glavi s ponuđenim maskama-licima 22 povijesnih osoba, umjetnikov je odgovor na predsjedanje Hrvatske Vijećem Europske unije. Kod biranja ličnosti koje će predstavljati europski i hrvatski identitet kao početak je umjetnik postavio kraj Prvoga svjetskog rata.
Na aktualnu situaciju pandemije COVID-19 referiraju se radovi Marka Markovića „Dnevnik straha“, Roberta Francisztyja „Čovječe, ne ljuti se (društvena igra)“ i Darka Brajkovića Đepeta Njapa „Almost Human“.
Drugi izložbeni temat na motiv disimulacije maske čini rad s warholovskim naslovom „Velvet Underground“ (2002) Igora Grubića u kojemu umjetnik rabi dječji kostim-masku životinja kao asocijaciju na regresiju u djetinjstvo koja se može iščitati kao apotropejska maska totema straha od odrastanja.
Nastavno na drugi izložbeni temat o apotropejskim maskama u svakodnevici nadovezuje se fotodokumentacija performansa “Understanding” (2019) Andreja Zbašnika i Darka Brajkovića Đepeta Njapa kao i performans “Facolić – priprema za smrt” (2021) Davida Belasa.
Treća matrica disimulacije maske čini rad „Lupus“ (2020, 2021) Ive-Matije Bitange kojim umjetnica pokriva medicinsko značenje pojma „disimulacija“ u smislu svjesnoga prikrivanja znakova vlastite bolesti.
Naslovna i plakatna fotografija-kolaž „Dada-Joker“ izložbe „Disimulacija maske“ psihotično i vremenski spaja masku koju je George Grosz nosio u akciji „Dada-smrt“ 1918. godine i duševnu patnju Jokera u izvedbi Joaquina Phoenixa (2019). Naime, kada je George Grosz 1918., pri završetku Prvog svjetskog rata, izvedbeno šetao berlinskom Avenijom Kurfürstendamm kao Dada-smrt (mrtvačka lubanja-maska i građansko odijelo-kostim sa štapom), s cigaretom na cigaršpicu, aktivistički je i dadaistički upozoravao na političke disimulacije nastavka rata. Za razliku od futurista koji su slavili higijenu rata, dadaisti su predosjećali kumulaciju zla, u Lorenzovu određenju „ljudskoga zla“, koje se očituje sve do današnje pandemije.
Plakatna fotografija-kolaž izložbe kao i izložba sama nastoje dokumentirati shizofreno doba korporatizma i disimulacije pandemije ispunjeno strahom i retoričkim pitanjima što je od ljudskosti uopće pre/ostalo i koje istine na ovom putu u transhumanizam disimuliramo.' /
Suzana Marjanić
https://hr-hr.facebook.com/galerijaskola/