U galeriji Barnardo Bernardi Centra za kulturu POU Zagreb, u četvrtak 14. prosinca u 19 sati otvara se izložba Petrak Žaja studija - 'Anek'.
vrijeme: 14.12.2017.
mjesto: Zagreb, Galerija Bernardo Bernardi, Centar za kulturu Pučkog otvorenog učilišta Zagreb, Ulica grada Vukovara 68, 1. kat
ANEK
Likovna dimenzija hrane predmet je istraživanja dizajnera koji nastoje ilustracijom prenijeti poruke konzumentima. Likovnost te kategorije vrlo je inspirativna, ali i prepuna zamki. Naizgled jednostavna tema često je na rubu trivijalnosti i pretjerane deskriptivnosti u želji za prenošenjem onoga što je posve nelikovno u stvaranju interesa za proizvod, za namirnicu: za prenošenje iluzije okusa.
U Studiju Petrak Žaja hrana je tema koja se provlači kao intenzivni fokus interesa Ane Žaje Petrak, a prikaze namirnica prikazuje kroz nekoliko medija, dosljednom likovnošću kroz različite formate i izričaje.
Na izložbi u galeriji Bernardo Bernardi tako su predstavljeni radovi koji tematiziraju hranu kroz medij ilustracije u knjizi i časopisu, kroz poster kao čisto slikovno djelo, kroz kuhinjski tekstil i kroz uređenje interijera u koje su uključeni i likovni prikazi hrane.
U svim tim područjima provlači se dosljednost u prezentaciji namirnica i ostalih tematskih poveznica poput posuđa i ambalaže kroz minimalizam i shematizirane ilustracije.
Tako je stvoren jedinstven dizajnerski rukopis koji objekt likovne interpretacije ostavlja u zoni jasne i nedvosmislene prepoznatljivosti, ali uz značajan odmak od realističnog prikazivanja uz vrlo promišljeno koketiranje s apstrakcijom. Ilustracija je svedena na dva osnovna elementa: boju i oblik. Linearnost je isključena kao sredstvo granice koja se puni bojom i ostaje prisutna kao sredstvo naznake teksture i strukture predmeta, bilo da je riječ linijama koje markiraju anatomiju – poput primjerice žila lisnatih namirnica, gibanjima u tekućinama, stabljikama koje postaju linije sa svrhom povezivanja plodova u biljne formacije. U apstraktnom čitanju koje ovi crteži često sugeriraju ovakvi prizori predstavljeni su kao kompozicija obojenih ploha, samostalnih ili povezanih mrežom linija.
U likovnom predstavljanju hrane dizajnerice Žaje Petrak susrećemo jasne kontraste – u odvajanju dijelova namirnica ili opreme –posuđa i ambalaže, u naglašavanju dijelova: riječ je ili o komplementarnim kontrastima, ili još radikalnije: o kontrastu pozitiv – negativ, puno i prazno, obojeno i neobojeno. Taj princip postaje i posve samostalna likovna komponenta u radovima poput kuhinjskog tekstila gdje dominira kao izražajno sredstvo. Iako je riječ o predmetu namijenjenom svakodnevnoj uporabi, ovako oslikane kuhinjske krpe doista vrijedi držati u urednom i neizgužvanom izdanju. Riječ je o monokromnim kompozicijama koje bjelinu tretiraju kao podlogu ili kao uokviren oblik naglašavajući ga u varijacijama. Shematski prikaz sugerira prepoznatljivost i naznaku organskog nepravilnim nekoloriranim mjestima unutar obojenog oblika ukazujući na izvjesnu unikatnost unutar naizgled istih ali ipak različitih dijelova niza strukture poput grožđa, snopova trešanja. Odnos punog i praznog tako je osobito efektan u stvaranju fantomskog oblika boce na pozadini bobičaste strukture grožđa – apstraktne kompozicije skupine više ili manje pravilnih krugova u varijacijama veličina i transparentnosti, a taj odnos punog i praznog likovno je proveden do kraja i duhovito je naglašen nepravilnomobojenom plohom koja sugerira – punu sadržaja, punu boje, punu vjerojatno vina.
Sličan princip oblikovanja – građenja sugestivnih kompozicija apstraktnim obojenim plohama na kontrastnoj pozadini – vidljiv je i na slikama koje nas vode kroz godinu; na kalendaru ANEK, ovaj put na kolorističnoj kontrastnoj pozadini.
Ovakvim pristupom dizajneri izbjegavaju zamku u prikazima hrane; realizam koji ne uspijeva prenijeti osjetilnu poruku i ne djeluje dovoljno privlačno. Ovdje je naglasak na osnovama, na čistoj likovnosti, na jasnoći prvenstveno oblika i boje – uzponekad dvosmislenu prepoznatljivost, i tako je stvorena dimenzija prikazivanja hrane koja uz jasne asocijacije upućuje na bitno. Tu su kvalitetu prepoznali i znalci na području gastronomije poput Jamiea Olivera. Ilustracije prožete minimalizmom pronašle su svoje mjesto i u knjigama prehrambene tematike, na ambalaži primjerice mliječnih proizvoda (Nomadic), ali i u interijeru (vizualni identitet restorana Pantarul). Nenametljivo – ali jasno – ove ilustracije predstavljaju vječno aktualnu i inspirativnu temu, ovaj put na granici apstraktnog i konkretnog – kao da upućuju: bez obzira na svakodnevnost; ovo područje nije trivijalno. Redukcijom likovnih elemenata podsjećaju kako ovi neophodni sadržaji imaju i likovnu dimenziju i vrijednost. Radovi nastali u dizajnerskoj kuhinji Studija Petrak Žaja pokazuju razumijevanje za interpretaciju likovnih kompozicija oblika prenesenih iz svijeta u kojem ljepota nije slučajnost – iz vrtova, sa pašnjaka, iz prirode. (Ksenija Foretić)