Preskočite na glavni sadržaj

Društveno provokativne teme Otta Premingera u kinu 'Tuškanac'

Od 14. do 23. lipnja kino 'Tuškanac' prikazuje retrospektivu američkog redatelja i producenta austrijskog podrijetla Otta Premingera koju čini petnaest filmova, uključujući 'Anatomija jednog umorstva' (1959.), 'Laura' (1944.), 'Rijeka bez povratka' (1954.), 'Čovjek sa zlatnom rukom' (1957.) i dr., u kojima je - često u dugim kadrovima kao jednom od svojih zaštitnih znakova - iskazivao sklonost obradi društveno osjetljivih i provokativnijih tema.
vrijeme: 14.06.2021.

Retrospektivu Otta Premingera kino Tuškanac otvara u ponedjeljak, 14. lipnja, filmom Anatomija jednog umorstva (1959) koji mnogi drže najboljom sudskom dramom svih vremena. Glavnu ulogu odigrao je legendarni James Stewart, njegovi su partneri Lee Reick i Ben Gazzara, a riječ je o jednom od prvih holivudskih filmova koji se eksplicitno bavio temama seksa i silovanja te koji sa zamjetnim cinizmom oslikava američki sudski sistem.
 
U utorak 15. lipnja slijedi americana vestern Rijeka bez povratka (1954) s Robertom Mitchumom i Marilyn Monroe, snimljen u cinemascopeu i technicoloru, koji je bio veliki hit u kinima. Slijedi nagrađivani mjuzikl Carmen Jones (1955) s izvrsnom Dorothy Dandridge u naslovnoj ulozi. Djelo je znamenito kao prvi hollywoodski film s posve crnačkom glumačkom postavom, kao i prvi film za koji je jedna crna glumica nominirana za Oscara za glavnu ulogu.
 
Na programu u srijedu je ratna drama Prva pobjeda (1965), posljednji epski visokobudžetni hollywoodski film sa zvjezdanom glumačkom postavom (prva glumačka suradnja Johna Waynea i Kirka Douglasa) realiziran u crno-bijeloj tehnici i snimljen na stvarnim pacifičkim lokacijama. Osim oscarovske nominacije za najbolju crno-bijelu fotografiju, Prva pobjeda prikazana je i na festivalu u Cannesu, doduše izvan glavnog natjecateljskog programa.
 
Četvrtak donosi psihološki triler Bunny Lake je nestala (1965), film koji se danas smatra jednim od intrigantnijih naslova Premingerova opusa, a u nekim je krugovima stekao i kultni status, te Prijedlog i usvajanje (1962), djelo koje vrlo oporo slika svijet američke visoke politike, a značajno je i kao još jedan redateljev film koji je izazvao cenzorski kod rušeći tabue – mladi političar žrtva je ucjene zbog homoseksualne afere tijekom rata.
 
Publika će u petak moći pogledati Kardinala (1963), dijelom financiranog vatikanskim novcem i službeno podržanog od Katoličke crkve, film koji se bavi njezinom poviješću u prvoj polovici 20. stoljeća po ukusu crkvene hijerarhije. Ipak, i ovim ostvarenjem Preminger je rušio tadašnje tabue hollywoodske kinematografije, odnosno pozabavio se (i danas) kontroverznim temama vezanim uz Crkvu.
 
U subotu je Čovjek sa zlatnom rukom (1957), prvi hollywoodski film koji se otvoreno bavio ovisnošću o drogi. Glavnu ulogu izuzetno je odigrao Frank Sintara koji je radi pripreme boravio u ustanovi za ovisnike. U nastavku slijedi Dobar dan, tugo (1958), ekranizacija romana Françoise Sagan koji je povezao tada mondeni egzistencijalizam i tinejdžerski naraštaj. Preminger je kombinirao tehnike, snimajući radnju u sadašnjosti crno-bijelo, a retrospekcije u koloru.
 
Retrospektiva u nedjelju, 20. lipnja donosi Egzodus (1960) s Paulom Newmanom, jedan od najistaknutijih filmova produkcijski raskošnog epsko-političkog dijela Premingerova opusa. Usprkos opravdanim prigovorima o jednostranosti prikaza nastanka Države Izrael koja favorizira židovsku, a minorizira arapsku perspektivu, Egzodus je vrlo ozbiljno napravljeno djelo kompetentno izvedene epske strukture i uvjerljivih glumačkih izvedbi ansambla.
 
Na platnu kina Tuškanac u ponedjeljak 21. lipnja bit će prikazan Na rubu pločnika (1950), posljednji film u kojem su zajedno nastupili Gene Tierney i Dana Andrews. Riječ je o jednom od prvih hollywoodskih filmova koji negativno prikazuje policijske djelatnike, čime je Preminger taknuo u još jedan tabu američke kinematografije. Slijedi još jedan noir s Danom Andrewsom, Pali anđeo (1945) na kojem je Preminger okupio velik dio ekipe s kojom je radio na Lauri.
 
Izvrsna noirovska drama Laura (1944), nagrađena Oscarom za najbolju crno-bijelu fotografiju, na rasporedu je u utorak 22. lipnja. Film je ostvario veliki komercijalni i kritičarski uspjeh, a riječ je o vrlo sugestivno i precizno režiranom ostvarenju majstorski napisanih ironičnih dijaloga, dominantno retrospektivne naracije i izvrsnih glumačkih interpretacija (Dana Andrews, Gene Tierney, Vincent Price) koje nudi inteligentnu kritiku pohlepe i nemorala visokih društvenih slojeva.
 
Retrospektiva Otta Premingera završava u srijedu 23. lipnja kada je na rasporedu Vrtlog (1949), zabavan i uzbudljiv film s glumicom Gene Tierney u glavnoj ulozi. Slijedi drama Daisy Kenyon (1947) koja danas ima kultni status. Djelo izuzetno realistički (što je u ono doba bilo vrlo neobično u Hollywoodu) pristupa uvijek intrigantnoj problematici ljubavnog trokuta (Joan Crawford, Dana Andrews i Henry Fonda), odnosno žanru melodrame.
 
Portreti: Društveno provokativne teme Otta Premingera
 
Ponedjeljak, 14.06.

19:00 Anatomija jednog umorstva / Anatomy of a Murder (1959), 161'
 
Utorak, 15.06.
19:00 Rijeka bez povratka / River of No Return (1954), 91'
21:00 Carmen Jones / Carmen Jones (1955), 105'
 
Srijeda, 16.06.
19:00 Prva pobjeda / In Harm’s Way (1965), 165'
 
Četvrtak, 17.06.
19:00 Bunny Lake je nestala / Bunny Lake Is Missing (1965), 107'
21:00 Prijedlog i usvajanje / Advise & Consent (1962), 139'
 
Petak, 18.06.
19:00 Kardinal / The Cardinal (1963), 175'
 
Subota, 19.06.
19:00 Čovjek sa zlatnom rukom / The Man With the Golden Arm (1957), 119'
21:00 Dobar dan, tugo / Bonjour tristesse (1958), 94'
 
Nedjelja, 20.06.
19:00 Egzodus / Exodus (1960), 208'
 
Ponedjeljak, 21.06.
19:00 Na rubu pločnika / Where the Sidewalk Ends (1950), 95'
21:00 Pali anđeo / Fallen Angel (1945), 98'
 
Utorak, 22.06.
19:00 Laura / Laura (1944), 88'
 
Srijeda, 23.06.
19:00 Vrtlog / Whirlpool (1949), 98'
21:00 Daisy Kenyon / Daisy Kenyon (1947), 99'
 
Svi filmovi imaju hrvatske podnaslove.
Cijena ulaznice 25 kuna.
kinotuskanac.hr