Preskočite na glavni sadržaj

'Hodočasnici budućnosti' - umjetničko-istraživački rad Branke Cvjetičanin

Na poziv Instituta za urbanizam Republike Slovenije, Branka Cvjetičanin i Polygon umjetnički kolektiv sudjeluju u europskom projektu Human Cities / Smoties: Kreativnost u malim i udaljenim područjima, istraživačkoj platformi koja se bavi razvojem modela rada u zajednicama ruralnih područja širom Europe, sufinanciran iz EU Creative Europe programa. Polygon umjetnički kolektiv u sklopu Hiša na hribu festivala realizirat će multimedijalnu umjetničku intervenciju 'Hodočasnici budućnosti'.
vrijeme: 23.08.2024. -
url: https://www.zavod-ccc.org/hisa-na-hribu

Polygon umjetnički kolektiv čine: Branka Cvjetičanin, autorica, Jason Mullhausen, su-autor i tehnička produkcija, Bojan Gagić, savjetnik na projektu, David Vurdelja, produkcija zvuka. Polygon ko-produkcija sufinancirana je od strane Ministarstva kulture i medija RH. Hodočasnici budućnosti realiziran je u suradnji sa slovenskim suvremenim umjetnicama Zvonkom Simičić i Matejom Kovčić, te u suradnji s lokalnom zajednicom. Za zvučne objekte korištena je arhivska građa Zvonka Simčića.
 
Gostovanje hrvatskih umjetnica-ka sufinancirano je sredstvima Ministarstva kulture i medija RH.
 
Slijedeći ideju "placemakinga" (stvaranja prostora zajednica), umjetničko-istraživački rad Hodočasnici budućnosti usmjeren je na nekoliko elemenata autentičnih za krajobraz parka prirode slovenskih Polhograjski dolomita. Geografija, geološka predispozicija, priroda i prostori ljudskog naseljavanja ukazuju na duga povijesna razdoblja nastajanja specifičnog načina formiranja naselja, a posljedično i zajednica. Upravo taj aspekt razvoja prostora, čak i nakon stoljeća, gotovo na identičan način definira prostor noseći predznak identiteta zajednice.
 
Srednjovjekovna ideja zaposjedanja planina, vidljivih proplanaka izdignutih nad dolinama, te postavljanje sakralnih objekata na vrhove, koji svojom arhitekturom naglašavaju prostorni poredak između ljudskog i prirodnog, materijalnog i apstraktnog, svojom pojavom ustoličuju možda i najapstraktniju ideju stvaranja prostora, onu koja pod svoju nevidljivu kupolu utjecaja stavlja cjelokupnu lokalnu zajednicu.
 
Ulazeći dublje u problematiku formiranja prostora zajednica, ukazuje se najzanimljiviji „arheološki nalaz“ ovog prostora, a to je zvuk, i to zvuk zvona smještenih u visoke tornjeve koji i kad su oku nevidljivi, nepristupačni i udaljeni usmjeravaju pažnju bez potrebe da se osljanja na druga osjetila osim sluha. Upravo ta navigacijska zvučna kulisa jedna je od najljepših ideja o stvaranju prostora a koja na svoj nevidljiv način djeluje na našu percepciju i okuplja nas pod svoje okrilje. U trenutku kada se izgubi slika, zvuk je taj koji spaja prostor i vrijeme kroz vibraciju koja isto tako zahtjeva fizički kontakt trenja molekula i vibracije našeg bubnjića, što zvuk čini istovremeno apstraktanim i materijalanim.

Umjetnički rad Hodočasnici budućnosti sačinjen je od zvučnih elemenata snimljenih na lokalitetima Polhograjski dolomita, te izvađen iz dostupnih audio arhiva te velikim dijelom preuzet iz privatnog audio arhiva Zvonka Simčića, nekadašnjeg zvonara crkve Sv. Marijete u Žlebima. Uspoređujući zvukove različitih vremenskih razdoblja ovog podneblja jasno se razaznaje kontinuitet trajanja jer je upravo zvuk taj koji kroz stoljeća kao i danas, na isti način daje uvid u život zajednice.
 
Posjetiteljima će biti predstavljene dvije zvučne skulputre postavljene na dva mikro-lokaliteteta u selu Belo i Žlebe. Za ulazak u zvučni sadržaj Hodočasnici budućnosti dobiti će posebne zvučne karte kao upute o načinu kretanja unutar zvučnih objekata. Drevne zvučne kulise tako su izmještene iz uobičajene arhitekture oltara boli i vječnosti, a zarobljeni narativi taktilne religijske prisutnosti prepušteni su mašti novih Hodočasnika nebi li se osmjelili preuzeti odgovornost.
 
Branka Cvjetičanin multimedijalna umjetnica, educira se u području izvedbenih umjetnosti i specijalizira site-specific kazališnu režiju, instalacije i produkciju "in situ" (MAPA - Academy for Performing Arts Amsterdam, staž Oerol Festival, NL itd.). Završava poslijediplomski studiji na Bauhaus Kollege Dessau 2005/06. Uz samostalno umjetničko djelovanje na hrvatskoj i medjunarodnoj sceni, ostvaruje i niz umjetničkih suradnji, te povremeno producira radove kolega/ica umjetnika/ca i projekte i programe u sferi kulture. Članica je HZSUa. U razdoblju od 2017. - travnja 2021.g. obnašala je dužnost glavne umjetničke voditeljice programskog pravca 27 susjedstava u sklopu Rijeka 2020 europska predstolnica kulture.
 
Jasen Vodenica (1978., Cleveland, Ohio) završio je preddiplomski studij industrijskog dizajna na Ohio State University, a magistrirao na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, smjer Novih medija. Njegova  je umjetnička praksa refleksija njegove znatiželje i zanimanja oko suvremenih pitanja. Fokusirajući se na skale, izmještanje i tehnologiju te njihove raznolike povijesti, Vodenica se bavi sakrivenim ideologijama dominantnih narativa. Između 2010. i 2014. radi kao projektni menadžer u studiju Ann Hamilton, a 2007. postaje jednim od osnivača organizacije Third Hand Bicycle Cooperative (Columbus, Ohio).  Živi i radi u Zagrebu.