Objavljen je Poziv za prijave za Drava Art Biennale 2025. (DAB ’25.). Riječ je o žiriranoj izložbi suvremene umjetnosti koja se bavi tematikom vode u najširem smislu, a u ovom izdanju fokusira se na temu ekofeminizma.
vrijeme: 18.03.2025. - 01.07.2025.
DAB ’25. - Ekofeminizam
Prošlogodišnja tema DAB-a otvorila je diskrepanciju između dva polariteta - suše i poplava - kao dva pola iste stvarnosti. Velike promjene u okolišu generiraju i velike društvene promjene produbljujući političko-ekonomske sukobe. Stišavanje dualnosti moguće je tek pokušajem niveliranja, nastojanjem za stvaranjem harmonije i međusobne isprepletenosti i podrške. Na tragu DAB-ove težnje za povezivanjem i umrežavanjem, u 2025. prepoznajemo pojam i značenje ekofeminizma kao suštinski važan za sagledavanje i promišljanje problematike vode, a samim time i kao prirodnu „nadogradnju“ dosadašnjih izdanja DAB-a.
„Kovanicu ekofeminizam prva je upotrijebila francuska teoretičarka Franꞔoise d'Eaubonne 1974. kako bi predstavila ženski potencijal za poticanje ekološke revolucije koja će čovječanstvu osigurati opstanak na planetu. Takva bi ekološka revolucija uspostavila nove rodne odnose između muškaraca i žena, kao i nove odnose čovječanstva i Zemlje.“
[1] Temelji ekofeminizma leže u suprotstavljanju hijerarhiziranim binarnim podjelama (kultura - priroda, muško - žensko, civilizirano - primitivno, čovjek - životinja) kojima se vrlo često opravdava dominacija i nasilje jedne skupine nad drugom, a ti se temelji izgrađuju inzistiranjem na jedinstvu živog i neživog svijeta.
Ekofeminizam nastoji spojiti aktivističko djelovanje, politički angažman, znanstvena i teorijska istraživanja, a svoj smisao i svrhovitost pronalazi jedino ako se nalazi - između - na mjestu prožimanja i susreta. Suvremenom svijetu nedostaje praktičnog i utjelovljenog razumijevanja međusobne neraskidive poveznice između čovjeka i svih drugih oblika (života) na zemlji. Inspirirani, između ostalog, radom i istraživanjem Susan Griffin, pozivamo umjetnike na propitivanje zapadnjačke kulturne paradigme koja pokušava izbrisati sjećanje na naše najranije međuodnose s prirodnim svijetom, kao i njihovo značenje. Eksploatacija prirode, pa tako i vodenih resursa, bila je tema ekofeminističke umjetničke prakse od samih početaka (1960-ih godina). Kako danas izgledaju ekofeminističke umjetničke prakse i što mogu napraviti za zaštitu prirode? Kako te prakse pomažu transformaciji društva i pogledu na ekosustav? Na koji način ova umjetnost preispituje tradicionalne, hijerarhizirane sustave znanja? Kako umjetnost može pridonijeti inkluzivnijem i holističkom promatranju svijeta, zaštiti prirode i u konačnici vode? Kako ekofeminizam i njegova filozofska premisa može pridonijeti promišljanju o očuvanju vodenih resursa? Ovo su samo neka od pitanja koja otvaraju prostor za promišljanje o nužnim promjenama u pogledu na očuvanje vode i cijelog ekosustava, pogledu kojem je u srži uvažavanje i ravnopravnost svih oblika života, koegzistencija i reciprocitet prirode i čovjeka.
„Kako se danas nalazimo na rubu uništenja prirodnog svijeta koji nas drži na životu, imajmo hrabrosti ne samo prebaciti se na tehnologije održivog razvoja, već promijenimo način na koji promatramo ovaj svijet i sebe same.“ (Susan Griffin)
POZIV NA PRIJAVE
Pozivamo umjetnike/ce da se prijave s najviše 2 rada (koje umjetnik/ca sam producira), u bilo kojoj tehnici, mediju ili načinu izraza. Svi prijavljeni radovi moraju biti opremljeni za izlaganje. Radovi se obavezno prijavljuju u digitalnom obliku. Prijavi je potrebno priložiti:
• CV
• potpunu dokumentaciju o prijavljenom radu s tehničkim podacima o postavu i izradi rada
(naziv, godina, tehnika, dimenzije, mjesto/a izlaganja)
• artist statement/izjavu/obrazloženje o radu (1000 - 1800 znakova)
• opis rada: tehnika i materijal, dimenzije i prostornu dispoziciju
• fotografiju visoke rezolucije (300 dpi) ili nacrt rada, a u slučaju izvedbenog rada i detaljan
sinopsis;
• kontakt - osobne podatke: ime, prezime, godinu rođenja, adresu, broj telefona, e-mail adresu;
• GDPR privola za dozvolu obrade i korištenja podataka u materijalima i objavama u sklopu projekta.
Radove će odabrati stručni žiri: Ana Kovačić (Zagreb), Valentina Radoš (Osijek), Romana Tekić (Slavonski Brod), Maja Hodošček (Celje, Slovenija), Tanja Špoljar, Helena Kušenić (Koprivnica).
Rok za prijavu radova je 1. 7. 2025. godine. Smatra se da je prijava pristigla u roku ako je poslana na e-mail adresu izložbe zaključno do 24.00 sata zadnjeg dana roka za slanje prijave. Nepotpune, kao i prijave pristigle nakon isteka roka za prijavu, stručni žiri neće uzeti u razmatranje.
Prijave, sa svim traženim sadržajima, na natječaj se šalju na e-mail adresu izložbe:
dab.prijave@gmail.com.
Kontakt: Helena Kušenić, hkusenic@muzej-koprivnica.hr, +385 99 306 8713.
Prijavom na Poziv odabrani autori (izlagači) će Muzeju grada Koprivnice ustupiti pravo korištenja i reproduciranja predanih materijala, bez naknade, u svrhu promidžbe projekta Drava Art Biennale u svim medijima, kao i radi objave u katalogu, pozivnici, plakatu te na web i Facebook stranicama Muzeja i projekta, kao i partnerskih institucija. Odabrani autori svoje će radove dostaviti u Galeriju Koprivnica osobno, poštom ili drugim načinom transporta, osim ako se Muzej i autor(i) drugačije ne dogovore. Izloženi radovi bit će vraćeni na isti način na koji su pristigli, a u slučaju vraćanja radova poštom, poštanske troškove snosi Muzej. Autorima-izlagačima Muzej će isplatiti simbolične autorske honorare u skladu s financijskim mogućnostima projekta.
Dodatne informacije o projektu Drava Art Biennale pronađite na službenim stranicama Muzeja grada Koprivnice (www.muzej-koprivnica.hr) ili na Facebook stranici Drava Art Biennala (https://www.facebook.com/profile.php?id=100063707403231).
Izložbeni koncept se, prema potrebi, uz izbor prijavljenih radova, može upotpuniti i uključivanjem referentnih autora čija je produkcija orijentirana na ovu tematiku. Realizacija ovog projekta obuhvaća skupnu izložbu odabranih autora u Galeriji Koprivnica (7. 11. 2025. - 31. 1. 2026.), a tijekom 2026. izložba će se preseliti u Muzej likovnih umjetnosti u Osijeku, Galeriju umjetnina grada Slavonskog Broda i CELEIA - Centar sodobnih umetnosti u Celju (Slovenija).
[1] MERCHANT, Carolyn: Ekofeminizam i feministička teorija. // Ekofeminizam: između ženskih i zelenih studija (ur. Goran Đurđević i Suzana Marjanić). Zagreb: Durieux, 2020., 9.