Preskočite na glavni sadržaj

Izložba 'Najstarije hrvatske slikarice – Carolina Voikffy Armero i Fanny Daubachy pl. Doljska Brlić'

U prostoru galerije Kontura u palači Demeter - Corvin (ulica Pavla Radića 24) otvorena je izložba 'Najstarije hrvatske slikarice - Carolina Voikffy Armero i Fanny Daubachy pl. Doljska Brlić', autorice i kustosice izložbe prof.dr.sc. Žarke Vujić, koja se može razgledati do 17. svibnja 2025.
vrijeme: 15.04.2025. - 17.05.2025.
mjesto: Zagreb

Tekst kustosice Žarke Vujić o izložbi:

Ovu smo izložbu krenuli koncipirati s idejom ponovnog podsjećanja javnosti kako je kolekcionar dr.sc. Josip Kovačić nastojao strpljivo i uporno pribavljati za zbirku djela naših najstarijih umjetnica, pa tako i Caroline Voikffy Armero (1817.-1882.) i Fanny Daubachy Brlić (1830.-1883.). Spomenuta je ideja, na krilima daljnjih istraživanja opusa Caroline Voikffy i uz korištenje virtualnih alata i sadržaja, prerasla u studijsku izložbu i ukazivanje na veliku ulogu litografiranih predložaka u razvijanju, ali i u održavanju talenta naših najstarijih umjetnica. Bile su one bez veće mogućnosti pristupa likovnim akademijama te i drugačije društveno ograničene - primjerice, obavezna pratnja za vrijeme izlaska iz kuće, na putovanjima, s punim obavezama oko domaćinstva, supruga i djece i sl. U takvim okolnostima umjetnosti su ih podučavali ili davali samo podršku mentori i prijatelji. Tako Carolina Voikffy putuje u društvu muža i francuskog slikara Felixa Ziema tijekom kojeg se odvija i likovno obrazovanje, a slikarsko djelovanje Fanny Daubachy prate čak četvorica umjetnika. Pri tome one učestalo za vježbanje i održavanje vještine koriste grafičke predloške od kojih smo uspjeli identificirati čitav niz te se i oni pojavljuju na izložbi. Jednako tako izlažemo i crtaći blok Caroline Voikffy s crtežima nastalim na našoj obali od Pule do Trstenog krajem 40tih godina 19. stoljeća. Posebno nam je drago da u prostoru palače Demeter-Corvin (Radićeva 24) ugošćujemo i sjajan primjer pejzažnog slikarstva Fanny Daubachy - sliku Pred oluju te njenu veliku kutiju s bojama i priborom za slikanje, oboje iz Zbirke Mažuranić - Brlić - Ružić iz Rijeke. U kutiji su nazočne stare boje koje se držalo u životinjskim mjehurima, ali i nekoliko boja u tubi, a koje su izumljene 1840. godine. Tako se iznova pokazalo da društvena osnova likovne umjetnosti - tehnologija rada, (ne)mogućnosti razvijanja talenta, razvijanje novih medija (litografija) za širenje percepcije o umjetničkim radovima - ima veliki utjecaj i na sama njena postignuća.