Najizvođeniji i najprevođeniji hrvatski dramatičar Miro Gavran predstavio je u ponedjeljak knjigu devet odabranih drama nastalih u protekla dva desetljeća, pisanih, kako je rečeno na promociji, savršeno izbrušenim perom duhovitog kroničara neuralgičnih točaka suvremenosti.
vrijeme: 03.05.2021.
Objavljena u izdanju Mozaika knjiga, knjiga
"Odabrane drame Gavran 2001.-2021." druga je knjiga Gavranovih drama nakon one iz 2001., kojima autor, po riječima urednice Hane Vunić, još jednom osvaja pristupom temama i iskrenošću pisanja.
Ocijenivši da je riječ o izboru koji se čini osobito važnim u ovom trenutku gdje je kazalište distancirano i gdje u prvi plan dolazi veza Gavranova teksta s književnošću, Vunić je istaknula da se na taj način mogu čitati njegovi tekstovi, "ne samo kao materijal za glumce i redatelje, već i kao zgodne pripovijetke kroz koje možemo prolaziti kao kroz prozni tekst".
Gavran u njima ponovo demonstrira svoje do savršenstva izbrušeno bavljenje vječnim pitanjima koja muče čovjeka, a koje na svoj prepoznatljiv način stavlja u suvremeni kontekst, i to s protagonistima širokog spektra – od Grete Garbo, predsjednika, do 30-godišnjeg prosvjetara. "Svi oni prolaze kroz slične nedoumice i upravo nas to jako približava svim tim tekstovima i Gavranovom kazalištu uopće", ocijenila je Vunić. Ovi tekstovi ponovno pokazuju za Gavrana karakterističnu "orijentiranost na čitatelja, na primatelja, bilo da je riječ o prosječnome čovjeku ili eruditu, pa tako svatko može na jedan iskren način primiti Gavranov tekst".
Knjiga je objavljena u obljetničkoj godini u kojoj Miro Gavran slavi 60. rođendan, a u njoj je devet drama, "Glasnogovornik", "Savršeni partner", "Na kavici u podne", "Svaki tvoj rođendan", "Paralelni svjetovi", "Tajna Grete Garbo", "U očekivanju oca", "Što da radim sa životom", te "Kako ubiti predsjednika".
Gavran je istaknuo kako je riječ o dramama nastalim tijekom proteklih 20 godina, od kojih je pet prvi put objavljeno u knjizi dok je jedna, "Paralelni svjetovi", tiskana u novoj verziji. Riječ o suvremenim tekstovima smještenima u novije vrijeme a tematski zahvaćaju tri linije – obiteljske odnose, muško-ženske odnose, te politiku, dok se u nekima sve troje isprepliće, kazao je.
Jedan od tekstova koji se prvi put objavljuje je "Glasnogovornik", politička priča o starom političaru i mladiću kojega on uvlači u politiku, a koja bi trebala sljedeće godine biti izvedena u Teatru Gavran. Tu je i priča o majci i sinu "Na kavici u podne", pa monodrama "Što da radim sa životom" koja "daje odbljesak onoga što je suvremeni mladi čovjek danas".
"Zatim i tekst 'U očekivanju oca', neobična groteska koju sam napisao zahvaljujući češkom piscu Michalu Vieweghu – dogovorili smo se da ja njemu dam ideju za roman a on meni za dramu", objasnio je Gavran. U knjizi je i prvi put tiskan tekst "Savršeni partner", izveden prošle godine, za koji je autor rekao da je on na neki način druga verzija njegove predstave "Lutka" u kojoj je žena bila android, dok je ovdje muškarac android.
Gavran je istaknuo kako se nada da će i ove njegove drame dobro zaživjeti kod publike, i to posebno zahvaljujući prijevodima na druge jezike – drama "Glasnogovornik" već je prevedena na njemački, "Na kavici u podne" na engleski, a na češki se upravo prevodi "U očekivanju oca".
Knjiga na gotovo 500 stranica sadrži i opsežan pogovor koji je napisao Venko Andonovski, makedonski dramatičar, romanopisac, sveučilišni profesor i semiotičar kazališta, a koji Gavranov prikaz društva naziva "vivisekcijom oboljele civilizacije". U knjizi su objavljeni i dodaci, primjerice popis svih premijera, radijskih, kazališnih i tiskanih tekstova te detaljna biografija.
Teatrologinja Mira Muhoberac Gavranovo je pismo opisala kao "specifičan autorski rukopis koji naizgled lagano, ležerno i površno a zapravo duboko zasijeca skalpelom naše svakodnevne situacije, brige, tegobe, strasti i emocije", a bazirano je na zavođenju i šarmiranju publike - "i čitateljske i gledateljske, ali i na šarmiranju protagonista unutar drama".
"Tako da možemo govoriti o žanrovskim zanimljivostima u kojima Gavran na bazi tzv. klasične drame strukturira novu stvarnost. Isto tako, radi na bazi tzv. lagane drame, koju naziva 'novi žanr', predočujući komedijske, groteskne i tragedijske silnice, ali uvijek fokusirajući se na tom dnevniku zavođenja", rekla je Muhoberac. "Najčešće se bazira na ljubavnim odnosima, obiteljskim i prijateljskim te je zato prepoznatljiv publici i zato ga publika voli", dodala je. (Hina)