Kino Tuškanac u suradnji s Francuskim institutom u Hrvatskoj od četvrtka 24. do srijede 30. lipnja prikazuje veliku retrospektivu francuskog redatelja Roberta Bressona, autora kojega se zbog njegova prepoznatljiva asketskog, minimalističkog stila smatra jednim od najizvornijih stilista svjetskog filma.
vrijeme: 24.06.2021.
Retrospektivu
Asketski stil Roberta Bressona kino Tuškanac otvara u četvrtak, 24. lipnja filmom
Osuđenik na smrt je pobjegao (1956), jednim od klasičnih naslova zatvorskog filma i djelom koje predstavlja vrhunac autorove težnje ka izvedbenom minimalizmu. Bresson je u Cannesu nagrađen za režiju filma, temelji se na memoarskom tekstu francuskog obavještajca Andréa Davignyja, a Bressona su dijelom nadahnula i vlastita ratna iskustva u zarobljeničkom logoru.
U petak slijedi
Sretno, Baltazar (1966), snažna parabola o životinji kao onom izabranom, priča o nevinosti i čistoći u srazu s grubošću i okrutnošću realnog svijeta za koju je Bresson nadahnuće pronašao u romanu
Idiot F. M. Dostojevskog. U nastavku večeri bit će prikazan
Novac (1983), posljednji Bressonov film, slobodna interpretacija Tolstojeve pripovijetke
Lažna novčanica, u kojem jednostavnu dramsku premisu maestralno koristi za kreiranje kompleksne slike društva.
Na rasporedu u subotu je remek-djelo
Džepar (1959), prvo redateljevo ostvarenje temeljeno na njegovu izvornom scenariju, nadahnuto glasovitim romanom
Zločin i kazna F. M. Dostojevskog. Film je u vrijeme premijere izazvao veliku pozornost i utjecao je na brojne filmaše. Slijedi psihološka drama
Nježna žena (1969), prvi Bressonov film u boji i izuzetno uspjela ekranizacija pripovijetke
Nježno stvorenje F. M. Dostojevskog.
Publika će u nedjelju moći pogledati romantičnu dramu
Lancelot Jezerski (1974), izuzetno uspjelu dekonstrukciju arturijanskog mita, odnosno njegovu revizionističku interpretaciju. U fokusu autorova interesa je odnos duhovnosti i tjelesnosti, a Bresson jasno apostrofira gubitak vjere kao uzrok propasti ne samo pojedinca, nego i određene društvene zajednice i društvenog poretka u cjelini.
U ponedjeljak, 28. lipnja kino Tuškanac prikazuje dramu
Mouchette (1967) nagrađenu u Cannesu. Riječ je o religijskoj paraboli u kojoj se redatelj na intrigantan način bavi motivima vjere, samoće, patnje, zlostavljanja i životnih tegoba uopće. Iste večeri je i dojmljiva egzistencijalna drama
Đavao, možda (1977), nagrađena u Berlinu i za koju je član žirija R. W. Fassbinder ustvrdio da je najpotresniji film prikazan na festivalu.
Utorak donosi dramu
Dnevnik seoskog župnika (1951) ovjenčanu s četiri nagrade u Veneciji. Riječ je o ekranizaciji romana Georgesa Bernanosa, a Bresson je odlučio ostati vjeran predlošku, pritom ne iznevjeravajući ni vlastiti autorski habitus. Slijedi
Četiri noći jednog sanjara (1971), slobodna adaptacija pripovijetke
Bijele noći F. M. Dostojevskog, drama koja je sukladno pripovijetci višeslojna i mnogoznačna.
Retrospektiva završava u srijedu 30. lipnja kad su na rasporedu
Dame iz bulonjske šume (1945), drama na temelju dijela romana
Jacques fatalist Denis Diderota, za koju je scenarij uz Bressona napisao Jean Cocteau. U nastavku večeri slijedi povijesna drama
Suđenje Ivani Orleanskoj (1962), nagrađena u Cannesu. Uz prepoznatljivu Bressonovu asketsku režiju, film se praktički u potpunosti oslanja na službene spise sa suđenja.