KERAMEIKON - HKU poziva na sudjelovanje u skupnoj, tematskoj, žiriranoj izložbi članova Kerameikona i gostiju, koja se od 2024. uz svetkovinu Uskrsa i dolazak proljeća svake godine tradicionalno održava u uskrsno vrijeme u izlozima KERAMEIKONOVE Galerije K10 u Varaždinu.
vrijeme: 20.02.2025. - 24.03.2025.
Koncepcija:
„BUĐENJE ŽIVOTA“ / JAJE KAO SIMBOLIČKA I OBLIKOVNA PARADIGMA
Hrvatsko keramičarsko udruženje KERAMEIKON u svoj je izložbeni program prošle godine uključilo novi tematski projekt - skupnu, žiriranu izložbu vezanu uz Uskrs i uskršnje blagdane. Namjera je bila da ta izložba ubuduće svake godine, uz uskršnje blagdansko vrijeme, bude - stvarno i simbolički, izložbeno „buđenje“ u KERAMEIKONU. Da svako izdanje ove izložbe, temom Uskrsa, bude početkom godine stvaralačko okupljanje keramičara udruge, ali i njihov izložbeni doprinos brojnim, u nas već tradicionalnim, manifestacijama vezanim uz Uskrs. Projekt je prvenstveno okrenut članovima Kerameikona, ali poziva na izlaganje i goste izložbe, domaće i inozemne umjetnike koji nisu članovi udruženja. Pritom je osnovna koncepcijska nit koja se provlači cijelim projektom ta da se od umjetnika traži individualni umjetnički način viđenja Uskrsa i uskrsnog vremena, kao i suvremena, autorski diskurzivna i time možda malo drukčija interpretacija tog blagdana i njegova ozračja. Interpretacija koja suvremenim likovnim jezikom u keramičkom mediju sagledava i problematizira uskršnje narative, paradigme i simbole u onom užem, ali i u onom najširem smislu. U sklopu ove opće teme i mnoštva mogućnosti njezina današnjeg sagledavanja zato će svako izdanje ove izložbe, svake godine, nositi neku određenu, odabranu pod-temu. Ove godine, ona je zažeta u nazivu
„Buđenje života/jaje kao simbolička i oblikovna paradigma“ .
Uz Uskrs se uvijek veže paradigma jaja i njegova simbolika. Odnosno dublje, simbolika uskrsnuća te buđenja i rađanja novoga života. Jaje je primordijalni, univerzalni i kompleksni simbol i on u relacijama i mikrokozmosa i makrokozmosa predstavlja nastanak života. Riječ je tu o velikoj, svima intrigantnoj temi postanka i bivanja; o iskonskoj prirodi stvari i izvornim principima. Od davnina, u svim kulturama svijeta, jaje je bilo simbol novoga života i proljetnog buđenja i ta simbolika prisutna je do danas u pričama, legendama i mitovima mnogih civilizacija, noseći posvuda slično značenje.
U kršćanskoj kulturi Uskrs je najveći blagdan, koji slavi probuđeni, novi život i pobjedu nad tamom. Nastupa u dijelu godine kad iz prividnog mrtvila zime počinje ponovno bujati život. I simbolički i oblikovno jaje je paradigma tog buđenja i tog novog života. Ono na prvi pogled izgleda jednostavno, mirno i neživo, a ustvari krije u sebi sjeme čudesne transformacije, iz čega nastaje novi život koji se rađa probijanjem ljuske. U kršćanskoj simbolici ovo probijanje ljuske ima važnu simboliku, jer se odnosi na Isusovo napuštanja groba, uskrsnuće i novi život. Simboliku jajeta ljudi su prepoznali još u ranim danima civilizacije i tu su savršenu oblikovnu kreaciju prirode često površinski uljepšavali svojim umjetničkim kreacijama. U našem podneblju jaja „išarana“ za Uskrs su pisanice, a u njihovom tradicionalnom bojenju motivi i boje imaju simboličko značenje. Ta tradicija, međutim, postoji i u drugim dijelovima svijeta i veže se uz dolazak proljeća, uz cikličku obnovu novoga života te uz dolazak novog obilja.
Keramičarima Kerameikona ostavljene su široke mogućnosti da ovoj temi pristupe narativno, ili metaforički; značenjski, ili problemski. Ali i čisto likovno - kiparski, slikarski ili strukturno-arhitektonski. Jaje kao jedan od najsavršenijih aerodinamičnih oblika u prirodi može biti na mnogo načina izazov za kiparski pristup. Ali i izazov kao struktura koja može graditi profinjenu cjelinu. S druge strane, napeta, glatka opna jajeta nudi se i kao zanimljivo zaobljeno „slikarsko platno“, pa se ovaj put očekuje da će sve to autorima biti kreativni izazov da u svojim radovima spoje elemente iskonskoga i suvremenoga, drevnoga i spoznajno-evolutivnoga; mitskoga i tradicijskoga.
Autorica koncepcije i kustosica:
Višnja Slavica Gabout, povjesničarka umjetnosti i likovna kritičarka.
Pravo prijave i sudjelovanja na izložbi imaju članovi KERAMEIKON-a koji su uredno podmirili članarinu za 2024. godinu, kao i počasni članovi KERAMEIKON-a. Umjetnički savjet će na izložbu pozvati i goste-izlagače.
Propozicije natječaja (.docx)
Prijavnica (.docx)