Preskočite na glavni sadržaj

Premijera opere "Arijadna na Naksosu" u riječkom HNK-u

Opera Richarda Straussa "Arijadna na Naksosu" premijerno je izvedena u petak u HNK Ivana pl. Zajca, u režiji Marina Blaževića, a to je ujedno bio njegov oproštajni projekt od riječkoga HNK, nakon desetogodišnjeg djelovanja kao ravnatelj i intendant.
vrijeme: 29.11.2024. -
mjesto: Rijeka
url: https://hnk-zajc.hr/predstava/arijadna-na-naksosu/
Dirigirao je Ville Matvejeff, koji se također na taj način oprašta od riječke publike.

Na premijernu izvedbu opere "Arijadna na Naksosu" došli su i ministrica kulture i medija Nina Obuljen Koržinek te intendantice i intendanti svih hrvatskih nacionalnih kazališta: Iva Hraste Sočo, Senka Bulić, Vicko Bilandžić i Vladimir Ham.

Ta opera se prvi put postavlja na riječkoj opernoj sceni. Kako se navodi iz riječkoga HNK-a, riječ je o virtuoznom glazbeno-dramskom djelu i jednom od vrhunaca Straussova stvaralaštva.

U njoj je Strauss, surađujući s dramskim piscem i libretistom Hugom von Hofmannsthalom, istražio što se dogodi kada se u istoj predstavi isprepletu i sudare (naizgled) uzvišena glazbena tragedija i (naizgled) lagana, tek zabavljačka glumačka igra, odnosno opera seria i commedia dell'arte. „Arijadna na Naksosu“ do danas ostaje jedan od najintrigantnijih, najkompleksnijih i najduhovitijih primjera provedbe dramaturške figure "teatra u teatru" u opernoj literaturi, ističe HNK Zajc.

Redatelj Marin Blažević kaže da „Arijadna na Naksosu“ ironično upozorava i na ovisnost opere o kapitalu, o financijskoj moći.
"Ne misli se pritom samo na glazbeno- scensku formu, nego i na operu kao instituciju. Straussova „Arijadna“ problematizira svojevrsno prokletstvo opere“, istaknuo je redatelj Marin Blažević. Naime, u prologu financijer izvedbe prvotno namjerava postaviti "Arijadnu", a odmah potom i djela s elementima commedie dell'arte, što izaziva nezadovoljstvo autora "Arijadne".  Mijenja mišljenje, te odlučuje da se oba djela izvedu istovremeno, kao jedna zajednička opera.
U naslovnoj ulozi bila je Edith Haller, jedna od najuglednijih i najtraženijih sopranistica svoje generacije. Nastupala je u nekima od najpoznatijih opernih kuća, među kojima su Metropolitan Opera New York, Opéra National de Paris, London Royal Opera House Covent Garden, Wiener Staatsoper.
Uz nju su nastupili poznati meksički tenor Luis Chapa, slovenska sopranistica Nina Dominko, Michaela Selinger, Giorgio Surian, Jure Počkaj i drugi. 

U autorskom timu su kostimografkinja Sandra Dekanić, scenograf i oblikovatelj svjetla Alan Vukelić te Mila Čuljak koja potpisuje koreografiju i scenski pokret. Produkciju (režiju, kostime, scenografiju) riječkom je HNK-u posudila Opera Slovenskog narodnog gledališča iz Ljubljane, gdje je ova opera u Blaževićevoj režiji premijerno izvedena 2022.

Izvor: Hina