Tribina Književni petak će se održati 29. studenoga, s početkom u 20 sati, u Gradskoj knjižnici na Starčevićevom trgu 6, s naslovom 'Proslava': adaptacija i produkcija'.
vrijeme: 29.11.2024. -
mjesto: Zagreb
Gošće tribine su Jelena Paljan i Tina Tišljar
Voditelj tribine je Silvestar Mileta
„Proslava“, dugometražni prvijenac redatelja Bruna Ankovića (Eclectica, 2024.), ekranizacija je istoimenog poetskog, fragmentarnog romana Damira Karakaša, koji je nakon ovoljetne premijere na Međunarodnom filmskom festivalu u Karlovim Varima i trijumfa na 71. Pulskom filmskom festivalu krenuo u redovnu domaću distribuciju. Kritike su mahom pozitivne, no nipošto ne iscrpljuju raspravu o odnosu predloška i adaptacije. Što je u priči o Ličaninu Miji, njegovom ocu, djedu, ženi i psu u četirima povijesnim razdobljima isto a što drukčije, što se u novom mediju dobilo, a što eventualno izgubilo? Koji su izazovi i specifičnosti prilagodbe teksta novom mediju, a koji snimanja, postprodukcije i financiranja kada je riječ o djelu koje mnogo polaže na ambijent, atmosferu i simboliku te se odvija na razmeđu zbiljske i fiktivne Like? Odgovore i nova pitanja potražit ćemo u razgovoru s jednom od vodećih hrvatskih scenaristica Jelenom Paljan koja potpisuje scenarij „Proslave“ te s producenticom filma Tinom Tišljar.
Jelena Paljan završila je diplomski studij Filmske i televizijske montaže, a potom i diplomski studij Dramaturgije na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu. Neki od projekata koje potpisuje kao scenaristica i koscenaristica prikazani su i nagrađeni na relevantnim regionalnim i međunarodnim festivalima - dugometražni igrani filmovi „Kosac“ (r. Zvonimir Jurić, 2014.), „Dnevnik Diane Budisavljević“ (r. Dana Budisavljević, 2019. - Zlatna arena i Nagrada Oktavijan za najbolji film Pula Film Festivala; Najbolji debitantski film Cottbus Film Festivala), „Proslava“ (Zlatna Arena za najbolji film Pula Film Festivala), kratkometražni igrani film „Trešnje“ (r. Dubravka Turić, 2017. - najbolji međunarodni film na Bogota Short Film Festivalu), dramska serija „Područje bez signala“ (a. Ankica Jurić Tilić i Dalibor Matanić, 2021. - Grand Prix za najbolju seriju, Series Mania, program Panorama, Lilles). Kao scenaristica nagrađena je za film „Trešnje“ na Danima hrvatskog filma, za seriju „Područje bez signala“ Srcem Sarajeva na Sarajevo Film Festivalu (uz koscenariste Hanu Jušić i Milana Živkovića) te za film „Proslava“ Zlatnom arenom za scenarij na Pula Film Festivalu i Zlatnommimozom na filmskom festivalu u Herceg Novom. Vodi niz scenarističkih radionica, a od 2024. godine zaposlena je na Akademiji dramske umjetnosti gdje drži kolegije Scenarij dugometražnog filma I i II na Odsjeku filmske i TV režije.
Tina Tišljar diplomirala je produkciju na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu. Od 2008 godine redovito je sudjelovala u organizaciji filmskih festivala na raznim pozicijama (Animafest, Zagreb Film Festival, Zagrebdox i drugi). U razdoblju od 2014. g. do 2018. radila je kao vanjska suradnica u Hrvatskom audiovizualnom centru u odjelu za promociju i plasman. Od početka svoje karijere do danas producirala je više kratkometražnih i dva dugometražna filma: „Proslava“ (r. Bruno Anković, 2024. Zlatna Arena za najbolji film Pula Film Festivala) i „Stric“ (r. David Kapac, Bruno Mardešić, 2022., osvojio devet nagrada na 15 filmskih festivala diljem svijeta uključujući i dvije Zlatne arene na Pulskom filmskom festivalu) kao i dokumentarnu tv seriju „Kolaži o laži“ (autori: Judita Gamulin i Nebojša Slijepčević, 2021.)
Silvestar Mileta diplomirao je povijest i komparativnu književnost na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. Izvršni je urednik Hrvatskog filmskog ljetopisa i stalni suradnik Filmonauta, a tekstove i komentare o filmu objavljivao je i na HRT-u, portalu Kulturpunkt.hr, u monografijama o klasičnim redateljima, na brojnim filmskim tribinama i drugdje. Surađivao je s Animafestom, ZagrebDoxom i ZFF-om kao voditelj ureda za medije, urednik festivalskih publikacija, autor tekstova i moderator razgovora. Bio je član žirija festivala u Solunu, Gijónu, Splitu i Zagrebu. Radio je u novinarstvu, izdavaštvu i odnosima s javnošću te kao istraživač i asistent dokumentarne produkcije. Tekstove o književnim temama objavljivao je u Književnoj republici, UBIQ-u, Autsajderskim fragmentima itd., a o povijesnima u Časopisu za suvremenu povijest i Pro Temporeu. Bavi se teorijom znanstvene fantastike, recepcijskim i povijesnim studijama hrvatske i jugoslavenske kinematografije te esejistikom na razne teme iz svjetskog filma, kao i popularne kulture u cjelini. Područja interesa su mu poglavito dokumentarni, animirani i kratki film te dugometražni politički filmovi i serije. Član je Međunarodnog udruženja filmskih kritičara FIPRESCI.