Preskočite na glavni sadržaj

Tri tematska, pozivna, autorska projekta u Galeriji Fonticus

U okviru projekta Ljetna škola umjetnosti i aktivizma, koja se u Grožnjanu održava od 5. do 12. rujna u suradnji sa Akademijom dramske umjetnosti iz Zagreba, Gradska galerija Fonticus Grožnjan predstavlja u četvrtak, 6. rujna, s početkom u 20 sati, tri tematska, pozivna, autorska projekta objedinjena pod nazivom 'Segmenti vremena'.
vrijeme: 06.09.2018.
mjesto: Grožnjan; Galerija Fonticus

Ambalažiranje: likovni projekt; autorica: Roberta Weissman Nagy
Triptih: multimedijalni projekt: pokret, fotografija, slika; autori: Tina Hofman, Fernando, Rok Zelenko
Ured za nebirokraciju: Darko Brajković Njapo; art in progress, uz učešće polaznika/posjetioca
 
Kustos je Eugen Borkovsky.

Pred nama su izvješća trojice sudionika višekratne kreativne igre. Tu je Tina Hofman, vrsna, svjetska performerica i glumica, akterka izvedbi tjelesnog teatra kojoj nagost nije problem; Rok zelenko, odlični slikar, sa višegodišnjom prestižnom biografijom te Fernando, fotograf, uspješni filmski i teatarski djelatnik diljem svijeta… Ovo se troje ljudi odlučuje se družiti na Grožnjanu, na kreativan način. Svatko od njih trebao bi predstaviti sebe i ponuditi mogućnosti svog artističkog iskaza.
 
Oni se sastaju u više navrata. Svatko od njih djeluje, u vremenu i prostoru okupljanja, na svoj specifičan način. Performerica nudi pokret/tijelo ili fizički stav. Slikar bilježi situacije događanja na slikarski/crtački način. Fotograf traži pozicije i kadrove u zajedničkom prostoru i svjetlom zapisuje zbivanja. Sve njihove aktivnosti i ishode možemo nazvati kolegijalnim, artističkim, likovnim projektom.

U bazičnom dijelu ove zamisli učestvovalo je samo njih troje a sada su, publici na uvid, ponuđeni izabrani rezultati njihovih aktivnosti. Pred nama su slike, crteži, fotografije. Najčešće one nude zaustavljeni pokret, gestu performerice. Uz to, također, nalazimo portretne slikarske radove i portretne fotografije druga dva sudionika. Ovaj tehnološki raznorodni niz svjedoči pretakanju medija iskaza. Zapravo, ulaskom u projekt, umjetnici postaju ovisni jedni o drugom. Na taj način, ovdje predstavljenim artističkim tragovima, svjedoče o zajedničkom činjenju.

Cjelokupni, višekratni aktivitet i rezultati mogu se odrediti kao niz performativnih djelatnosti. Iako je samo Tina performerka, svi učesnici djeluju, čine, izvode radove. Nešto kao dobrovoljni ulazak u „Big brother“. S time da, naravno, nema velikog suca niti se djelatnosti nadziru tajno. Također, zanemareni su egoizmi. Jer, u svijetu kreativaca često nalazimo naglašen ego. Ovaj projekt to primiruje, anulira, inicira interakciju, pa rezultati iskazuju opuštenu ali kreativnu atmosferu. Prema predstavljenom materijalu, vinovnici se upuštaju u su-djelovanje.

Suvremena umjetnost dozvoljava, čak idejno potiče maštovito miješanje medija. Svako je kreativno djelovanje oblik igre za umjetnika a kasnije i za promatrača. Umjetnost nije igra bez pravila, ali je uvijek možemo modificirati ili predlagati drugu u tijeku procesa interpretacije. U ovoj igri, koje postajemo svjedoci, dojmovi se mijenjaju, ne samo prelazeći od jednog do drugog rada, već otkrivanjem i dešifriranjem novog pri svakom sljedećem pogledu na isti rad. 

Rezultati „igranja“ troje autora iniciraju svojevrsnu provokaciju promatraču na područjima vizualnog i smislenog. Djelujući zajedno, umjetnici svjedoče paralelni tijek. Ne prikriva se erotika ali se ne naglašava. Alter postmodernizam reinterpretira svijet prema zamisli autora koji se usudi promišljati. Materijal, tehnike i načini prepušteni su na volju maštovitom tvorcu koji više nije Bog. Propitivanje svega postaje metoda za percipiranje. Uz edukaciju i saznanje o stalnom tijeku i mijeni svega oko nas, ali i u nama samima, prestajemo biti podčinjeni običajnom. Tako postajemo buntovnici/kreatori. Individualni pristup oblikovanju u fokusu je interesa suvremenih umjetnika, pa i autora ovog projekta. Nomadizam interpretacija očituje se kroz tri individualna ekspresivna činjenja, bez ustručavanja i nepoštovanjem bilo koje dosljednosti osim dosljednosti samom sebi.

Tri autora mutiraju standardni način iskaza i plasmana umjetničkog proizvoda. Proces postaje igra a igra je jedan od osnovnih fenomena ljudskog postojanja. Igra može biti namjerna, spontana, uvjetovana. Umjetnik - igrač je kao putnik koji se usuđuje krenuti u nepoznato. Rizik gubitka maleni je ulog u odnosu na zadovoljstvo igrača. Jer: igra je jedino igra kad se igra zbog igre. Kada se igra zbog rezultata onda se to zove borba. Pred nama su igre. Igre zrelih i hrabrih umjetničkih promišljanja. Rezultati pokazuju da je djelovanje bilo skladno, ali da je svaki od autora ostao blizak svojoj preokupaciji.

  
Eugen Borkovsky